Thursday, August 04, 2011

MAHKOTA LELAKI SIKH



BAGI penganut agama Sikh, menyimpan rambut panjang sejak kecil adalah satu amalan yang dituntut. Tuntutan yang melambangkan kesyukuran kepada tuhan itu tidak mengecualikan jantina.
Bahkan setiap helaian bulu atau rambut yang tumbuh tidak boleh diganggu bentuk asalnya kerana ia adalah salah satu ciptaan tuhan.
“Ia perlu dibiarkan dalam keadaan semula jadi tanpa mengubah kejadiannya. Setiap penganut Sikh dituntut mengikuti falsafah ini, jika tidak mereka akan dianggap berdosa besar,” kata Presiden Institut Falsafah, Penyelidikan dan Pendidikan Sikh (InSPIRE), Prof. Madya Autar Singh.
Bagi masyarakat Sikh, mereka berpegang kepada 5K yang menjadi tuntutan agama iaitu rambut (kesh), sikat kayu (kangga), gelang besi (khada), senjata kerambit (kirpan) dan seluar dalam khas (kelshaira).
Tahap kesetiaan penganut Sikh dapat dilihat apabila mereka mempraktikkan 5K yang diwajibkan kepada mereka dan pada hari pembaptisan untuk menjadi seorang Sikh yang taat.
Bagaimanakah penganut Sikh menjaga rambut dan bulu di badan mereka? Autar Singh menjelaskan, setiap penganut Sikh dituntut menjaga kebersihan rambut dan bulu yang tumbuh di badan mereka.
“Kami perlu mencuci rambut dengan kerap dan sapu minyak kelapa pada rambut sebelum disikat dengan sikat khas (kangga) dua kali sehari atau lebih bagi menjaga kesuciannya.
“Sehubungan itu, setiap kaum lelaki dituntut memakai serban dan wanita sekadar memakai selendang di kepala selain digalakkan memakai serban,” katanya ketika ditemui di Pusat Aktiviti Belia Sikh Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Menyimpan rambut

BALJIT menunjukkan seluar dalam khas yang dipakai oleh setiap lelaki Sikh yang alim.


Sikat kayu bukan sahaja untuk berfungsi untuk menyisir rambut malah diletakkan di dalam serban kaum lelaki. Amalan itu sebagai mencontohi tindakan Guru Nanak iaitu seorang penyebar agama itu.
Kaum lelaki Sikh juga dituntut tidak mendedahkan atau membenarkan rambut mereka disentuh oleh orang lain. Rambut, serban dan janggut serta seluruh bahagian kepala mereka dianggap sangat mulia dan sensitif.
Baljit Singh, 27, berkata, menyimpan rambut yang panjang adalah satu tindakan yang bersifat peribadi walaupun ia sangat dituntut oleh ajaran Sikh, namun jika ada penganut Sikh yang ingkar ia bukan satu paksaan.
Bagi memelihara rambut dan mematuhi ajaran yang dituntut, seseorang penganut Sikh perlu mempunyai kefahaman mengenai kepentingan ajaran berkenaan.
KANGGA merupakan sikat kayu yang disimpan di dalam serban dan mudah dibawa ke mana-mana.

“Semasa zaman kanak-kanak, saya pernah berasa sedih kerana diejek oleh rakan-rakan. Namun lama-kelamaan perasaan itu hilang dan saya lebih berkeyakinan dengan imej sekarang.
“Dengan imej ini orang lebih mudah mengenali diri saya selain imej ini dianggap sebagai salah satu fesyen yang menarik. Malah saya juga bebas mengikuti fesyen terkini muda-mudi tanpa mengetepikan tuntutan agama,” kata jurutera di sebuah syarikat swasta itu.
Berbeza dengan kaum wanita Sikh, mereka dibenarkan mendedahkan rambut sahaja dan tuntutan yang lain sama seperti kaum lelaki.

Peralatan
DARI ATAS: Sikat kayu, gelang besi dan kerambit merupakan antara peralatan yang dimiliki oleh setiap penganut Sikh.

Monday, August 01, 2011

Misteri Keranda Tempayan Murut Tagol

Oleh Hassan Omar dan jurugambar, Datu Ruslan Sulai
bminggu@bharian.com.my

2011/03/13

Keranda tempayan peninggalan tradisi kuno Murut Tagol

DEGUP jantung kian kencang. Sepi hutan di tebing Sungai Tagol, Pensiangan kira-kira 150 kilometer dari Keningau, Sabah seolah-olah tidak mengalu-alukan kehadiran kami. Kayu kecil dalam semak yang patah akibat dipijak tiga pasang kaki insan, menguasai sepi di sekitar tebing sungai setinggi kira-kira dua meter dari muka sungai.

Perlahan-lahan penulis, jurugambar Datu Ruslan Sulai dan Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN) Kampung Pilanas, Kinon Limpas, 53, serta rakannya, Ampuka Ansapoi, 42, selain dua pemuda yang mengendalikan perahu, Ghani Angkusoi, 23, dan Jureh Using, 22, menghampiri kawasan perkuburan masyarakat Murut Tagol berusia kira-kira 100 tahun dalam hutan di tebing sungai itu.

Kinon dan Ampuka tidak henti-henti menebas semak untuk memudahkan kami melangkah di belakang mereka. Walaupun berat hati, apatah lagi kaki untuk melangkah menuju `sirap' yang dalam bahasa Murut Tagol bermaksud pondok usang di kawasan perkuburan itu, kami tetap meneruskan langkah.

Siulan burung bagaikan menghanyutkan jauh perasaan kami ke dasar Sungai Tagol. Perlahan-lahan bulu tengkuk terasa meremang. Langkahan kaki kian perlahan.

Sepuluh minit melangkah melangkaui semak dalam hutan, kami sudah menjejakkan kaki di kawasan itu. Lima sirap (pondok) diperbuat daripada kayu sudah terpacul di depan mata. Kinon dan Ampuka mula membaca sesuatu dalam bahasa Murut Tagol. Meskipun sepatah pun perkataan itu tidak saya fahami, saya yakin ia adalah kata-kata meminta izin daripada roh nenek moyang mereka yang dipercayai mereka masih berada sekitar kawasan itu.

Sebaik saja terpacul deretan lima sirap di depan mata, kaki kami terpaku. Kinon dan Ampuka juga terhenti seketika. Renungan mata Kinon seolah-olah mencuba membaca apa yang sedang bermain di fikiran kami. Dia bagaikan mengarahkan kami supaya terus melangkah menghampiri sirap.

Sebaik saja berada kira-kira satu meter dari sirap, jurugambar mencari sudut terbaik untuk merakamkan foto. Empat pasu besar setinggi kira-kira 1.5 meter yang dijadikan tempat menyimpan mayat dan sebuah keranda usang dalam sirap setinggi kira-kira satu meter itu menjadi buruan sudut terbaik untuk dirakamkan. Bunyi klik jurugambar yang pantas merakam peluang yang ada, memecah kesunyian hutan kira-kira tiga minit. Namun wajahnya agak cemas apabila gambar yang cuba dirakamkan tidak menjadi. Aneh sungguh!

Kinon dan Ampuka sudah dapat membaca keresahan di wajah kami. Ghani dan Jureh kian resah. Walaupun dilahirkan di Kampung Salinatan, iaitu satu daripada puluhan kampung masyarakat Murut Tagol di tebing Sungai Tagol, anak muda itu semakin pucat.

Saya terus membaca ayat Kursi. Kinon dan Ampuka tidak henti-henti membaca jampi dan mantera dalam bahasa Murut Tagol. Hanya selepas 10 minit menekan butang merakamkan gambar, keresahan di wajah Datu Ruslan beransur-ansur pudar. Satu demi satu foto berjaya dirakamkannya.

Dalam sirap pertama ada empat pasu besar atau dalam bahasa Murut Tagol disebut `bangkalan' dan sebuah keranda. Setiap mulut bangkalan itu ada penutup diperbuat daripada kayu yang di sekelilingnya disaluti damar yang kian luntur.

Penutup itu diikat pada badan bangkalan dengan rotan. Dalam sirap kedua ada lima bangkalan tetapi tiada keranda. Sirap ketiga ada lima bangkalan manakala sirap keempat dan kelima, masing-masing ada empat bangkalan.

Setengah jam berada di kawasan perkuburan itu membuatkan mulut kami terkunci tanpa sebarang bicara. Pesan orang tua-tua, kalau berada di kawasan seumpama itu, jangan tegur apa yang dilihat. Hanya bola mata yang memerhati manakala mulut harus dikunci.

Sejurus kemudian, kami sudah bergerak meninggalkan kawasan perkuburan itu. Sebaik menjejakkan kaki dalam perut perahu, Jureh seolah-olah tidak mahu menunggu lebih lama untuk menghidupkan enjin motor sangkut 15 kuasa kuda segera meninggalkan kawasan itu.

Malam itu, kami menumpang tidur di rumah seorang penduduk Kampung Pensiangan dan sebegitu sukar melelapkan mata. Meskipun dipanjat keletihan terpaksa memanjat dan menuruni bukit serta melangkah dalam semak, amat sukar untuk kami hanyut dibawa mimpi. Wajah bangkalan dan kisah mengenainya yang diceritakan anggota masyarakat Murut Tagol di Pensiangan, iaitu kawasan terpencil bersempadan dengan Kalimantan, menyebabkan kami sukar melelapkan mata. Kami turut ‘diganggu’ apabila mayat dalam keadaan lutut bertemu dagu dimasukkan ke dalam bangkalan, seolah-olah wujud di depan mata. Hanya ketika subuh semakin bening, kami akhirnya berupaya melelapkan mata.

Bangkalan yang diperbuat daripada tembikar pada ketika masyarakat Murut Tagol masih pagan (tiada agama) tidak digunakan dalam majlis perkahwinan. Juga bukan untuk menyimpan beras. Bangkalan cukup penting untuk menyimpan mayat tidak kira sama ada lelaki, perempuan, kanak-kanak atau orang dewasa.

Pada ketika si pesakit nazak, bangkalan harus disediakan. Sejurus selepas ia bergelar si mati, tubuhnya yang masih lembut harus segera dilipat untuk memastikan ia boleh dimuatkan dalam bangkalan. Selepas dimasukkan, mulut bangkalan segera ditutup dengan kayu yang kemudian diikatkan dengan rotan pada tubuh bangkalan.

Bagi mengelakkan bangkalan mengeluarkan bau meloyakan tekak, penutup itu disaluti damar. Begitu juga dengan mereka yang memilih keranda sebagai tempat menyimpan mayat anggota keluarga. Sekujur tubuh yang sudah kaku itu tidak dikebumikan.

Berdasarkan adat diwarisi ini, tugas membeli bangkalan dari Kalimantan, menyempurnakan amalan memasukkan mayat ke dalam bangkalan dan majlis kenduri - semuanya di atas bahu menantu lelaki si mati. Jika tiada menantu lelaki, tugas itu dilakukan lelaki daripada keluarga besan si mati. Jika tiada juga, barulah ia diserahkan kepada anak saudara lelaki si mati.

Namun, bukan semua mayat yang sudah dimasukkan ke dalam bangkalan akan segera dibawa ke sirap yang jauh dari rumah. Ini kerana upacara membawa turun bangkalan memerlukan kos.

Bagi keluarga yang tidak mempunyai kewangan kukuh, bangkalan yang sudah ada mayat dibiarkan dalam rumah sementara menunggu keluarganya menjual padi huma atau babi hutan yang diburu atau apa saja yang boleh mendatangkan wang. Pada ketika itulah si isteri yang kematian suami harus menyediakan makanan untuk diletakkan di atas penutup bangkalan.

Si isteri tidak boleh menyuap nasi jika tidak berada di sisi bangkalan. Keadaan itu berlarutan antara satu hingga dua minggu sebagai bukti kasih dan cinta si isteri kepada suami. Pada ketika tertentu, si isteri lazimnya boleh mendengar bahagian tubuh si suami yang sudah mereput jatuh dalam bangkalan. Yang paling kuat, sudah pastilah kepala mayat berdetup di lantai bangkalan.

Apabila wang sudah diperoleh, upacara membawa turun bangkalan dari rumah untuk dibawa ke sirap dijalankan. Dengan diiringi bacaan tertentu, si menantu sekali lagi berperanan utama untuk menyempurnakannya.

Bukan tidak pernah berlaku ketika bangkalan dibawa menuruni tangga, tiba-tiba bahagian bawah bangkalan tersangkut pada kayu tangga, lalu bocor atau pecah. Bagaimanapun, si menantu tidak boleh meninggalkan begitu saja bangkalan dan mayat atau tulang bapa atau ibu mentuanya di kaki tangga. Dalam keadaan gementar dan menahan bau yang cukup meloyakan, si menantu harus segera mengutip tulang bertaburan dan memasukkannya semula ke dalam bangkalan, membersihkan air dari bangkalan yang membasahi tangga serta mengikat semula bahagian bangkalan yang pecah atau menutup lubang yang bocor. Pernah berlaku si menantu yang terpalit dengan air itu terpaksa mandi dengan menggunakan air tanah liat sebelum menggosok seluruh tubuh dengan abu. Satu atau dua minggu bau yang cukup meloyakan itu belum pasti sudah terlongkah dari tubuh mereka.

Namun, amalan menyimpan mayat dalam bangkalan sudah lama berlalu. Menjelang awal 1970-an ia bukan lagi sesuatu yang wajib dilakukan oleh masyarakat Murut Tagol. Mereka yang tinggal di puluhan kampung di sepanjang tebing Sungai Tagol, Sungai Seliu dan Sungai Pensiangan sejak awal 1900, secara evolusi meninggalkan amalan berkenaan apabila mula mengenali dan memeluk Kristian pada hujung 1960-an.

Kini sejajar perubahan zaman, anggota masyarakat Murut Tagol yang sudah menerima pemodenan tetapi masih terpaksa bergelut dengan kemudahan asas yang terhad, sudah meninggalkan amalan berkenaan.

Setiap kali ada kematian, mereka dikebumikan melalui proses pengebumian Kristian. Ada juga yang disemadikan di tanah perkuburan Islam. Namun, kebanyakan tapak pengebumian itu tetap tidak jauh dari sirap menyimpan bangkalan yang kebanyakannya di tebing sungai bagi memudahkan mereka menziarahi pusara anggota keluarga atau sanak saudara.

Namun demikian, masih ada segelintir anggota masyarakat terbabit yang masih mengamalkan kaedah membuka semula bangkalan yang sudah berusia puluhan tahun dengan tujuan mengambil tulang-temulang anggota keluarga untuk dimasukkan ke dalam 'tajau' atau pasu kecil yang kemudian disemadikan semula dalam sirap.

Berdasarkan nasihat pegawai Jabatan Kesihatan, mereka tidak lagi membina sirap baru untuk tujuan berkenaan kerana ada sesetengah sirap yang sudah terlalu usang dibiarkan menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes.

Namun, biar waktu menelan zaman, masyarakat Murut Tagol tetap menghormati amalan menyimpan mayat dalam bangkalan yang dipraktikkan nenek moyang mereka. Kini, jika ada pun sesiapa yang dijemput maut, tidak ada lagi si menantu atau sanak saudara si mati yang sanggup melipatkan mayat untuk disimpan dalam bangkalan.

Bagi mereka, amalan ketika nenek moyang mereka masih belum bertaut pada agama Islam atau Kristian itu hanya tinggal sebahagian adat dan kepercayaan yang diceritakan kepada anak cucu masing-masing. Kehadiran Islam yang turut mengeluarkan sebahagian kecil daripada anggota masyarakat Murut Tagol daripada amalan animisme turut membuatkan amalan berkenaan hanya tinggal sebahagian daripada khazanah sejarah kewujudan etnik terbabit di kawasan pedalaman Sabah yang bersempadan dengan Kalimantan.

INFO
Bangkalan
* Setinggi 1.5 meter tinggi.
* Menyimpan mayat etnik Murut Tagol sebelum kedatangan Islam dan Kristian.
* Diletakkan dalam ‘sirap’ (pondok) di hutan.
* Dibeli dari Mansalong, Kalimantan.
* Ditutup dengan kayu dan disaluti damar.
* Harga antara RM2,000 hingga RM3,000.
* Amalan menyimpan mayat dalam bangkalan semakin berkurangan sekitar 1970-an.

KERANDA PURBA

Darjat keranda

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my
2010/04/04
Sebanyak 37 keranda 'menguasai' Muzium Negara, termasuk bersadur emas yang dilengkapi pendingin hawa

BAGI kebanyakan orang, perkataan keranda memang cukup meremangkan bulu roma. Mungkin disebabkan terlalu banyak dimomokkan dengan cerita tahyul, mistik dan mitos, sebarang perbincangan serta majlis ilmu mengenainya menjadi tidak popular serta menerima sambutan dingin.

Bahkan, di kalangan mereka yang ekstrem, ada beranggapan berbincang perihal keranda sama saja dengan membayangkan saat ajal bakal menjengah.

Bermatlamat mengubah persepsi dan pandangan mengenai pantang larang dalam masyarakat, Muzium Negara menganjurkan pameran Keranda, Tradisi dan Misteri bermula 1 April lalu dan berakhir 20 Jun depan.

Dalam tempoh tiga bulan pameran berlangsung, pengunjung bukan saja dihidangkan pelbagai ragam serta rupa keranda, bahkan diperlihatkan amalan penggunaan keranda dan kaitannya dengan upacara sebelum serta selepas pengebumian berpandukan fahaman berbilang etnik serta negara serantau.

Selain itu, dipaparkan juga unsur universal dan unik membabitkan dunia keranda yang belum diketahui ramai. Ini membabitkan perlambangan motif, bahan digunakan, kaedah pengebumian unik, kedudukannya sebagai wadah kasih sayang dan simbol perbezaan taraf, selain diselitkan unsur kemanusiaan serta ketamadunan bermula masyarakat prasejarah, tradisional hingga zaman moden.

Keranda bersadur emas bernilai hampir RM500,000 dijangka menarik perhatian umum. Keranda dibentuk daripada kayu tahan lasak dan kalis cuaca serta dilengkapi sistem pendingin hawa dipinjamkan oleh Nirwana Multi Corporation Berhad bakal dipertontonkan selama tiga hari saja.

Ketua Pengarah Muzium Negara, Datuk Ibrahim Ismail, berkata keranda berkenaan bakal disaksikan pengunjung pada minggu pertama pameran berlangsung.
“Mengikut perbincangan, Nirwana bersetuju meminjamkannya selama tiga hari. Bagaimanapun, sekiranya sambutan menggalakkan, tidak mustahil tempoh pameran akan dilanjutkan,” katanya.

Erong, keranda tersohor di kalangan sekumpulan masyarakat Melayu-Polynesia yang mendiami kawasan tanah Toraja di daerah Sulawesi Selatan tidak kurang hebatnya.

Disebut orang Toraja, sebahagian besar golongan ini masih mempercayai amalan animisme, terikat dengan amalan ritual seperti pemujaan roh dan semangat, mempunyai pandangan hidup sendiri terhadap alam kematian dan kuasa kosmos.

Rambu Solo adalah upacara pemakaman bagi masyarakat itu yang masih berpegang kuat kepada kepercayaan Aluk To Dolo.

Menurut kepercayaan ini, semakin tinggi tempat mayat diletakkan, maka semakin cepat rohnya menemui tuhan serta syurganya.

Erong atau keranda ini diukir dalam pelbagai bentuk, antaranya menyerupai binatang (kerbau atau babi), perahu dan lesung. Setiap bentuk dan ukiran mewakili nilai serta status tertentu masyarakat, misalnya, yang berbentuk kerbau atau tangkonan (rumah) menandakan si mati adalah kalangan bangsawan.

Erong berbentuk babi, lesung dan rumah dikhaskan kepada masyarakat kelas menengah dan orang biasa. Keranda jenis ini didatangkan secara polos tanpa ragam hias menawan.

Erong dengan penutup diibaratkan seperti bumbung rumah. Lazimnya, ia direka khas bagi erong kerbau. Penutup mirip tanduk kerbau itu dikatakan sebagai tindak balas masyarakat terhadap peraturan kosmos iaitu penutup melambangkan atap syurga, manakala badan tempat menyimpan mayat ditafsirkan sebagai alam bumi.

Pengebumian suku kaum Bateq daripada kelompok Negrito yang menghuni beberapa kawasan di Kuala Tahan dan Kuala Lipis ringkas, namun sesuai mengikut adat resam serta struktur muka buminya. Penghormatan dilakukan dengan meletakkan mayat di atas para kayu yang dibina atas dahan sebatang pokok besar lagi rimbun.

Sesetengahnya diletak di ancak iaitu gantungan diperbuat daripada kayu atau rotan sebelum ditempatkan di pokok. Ketinggian ancak bergantung kepada kesesuaian, misalnya, mayat dipastikan tidak diganggu dan dicekuh binatang darat, selain semakin tinggi tempatnya, semakin dapat dihindari bau busuk mayat berkenaan.

Sebelum penggunaan keranda papan, mayat suku kaum Mah Meri daripada kelompok Senoi terdahulu disemadikan dalam jalinan buluh dan rotan yang sekali pandang mirip bubu ikan. Sesudah dibalut dengan kulit kayu terap atau kayu mabang, si mati dimasukkan dalam jalinan buluh tadi lalu dikebumikan.

Perahu keranda dibentuk daripada kayu padu dan banyak dijumpai di gua Kain Hitam, Niah mendedahkan kepada pengunjung mengenai amalan pengebumian manusia prasejarah. Ia sebenarnya direka khusus pengebumian sekunder iaitu setelah mayat reput, tulangnya dikumpulkan untuk dikebumikan semula.

Penemuan menakjubkan ini selalunya disertai dengan lukisan primitif di gua yang mengisahkan perjalanan si mati ke alam roh. Lukisan berkenaan ditafsirkan sebagai ‘perjalanan perahu kematian’. Salah sebuah keranda ditemui dianggarkan berusia lebih 1,000 tahun berdasarkan rekod penemuan beberapa seramik dari China dikira menerusi pentarikhan radiokarbon dipercayai wujud di antara 1 hingga 780 Masihi.

Pengebumian tempayan juga dikategorikan sebagai amalan sekunder dan kewujudannya dikesan sejak zaman prasejarah neolitik membabitkan kawasan Kepulauan Melayu khasnya masyarakat pelaut yang tinggal di pesisir pantai.

Penemuan tempayan tembikar berfungsi sebagai tempat menyimpan tulang manusia membuktikan kesahihannya. Tempayan berkenaan dipercayai disimpan dan disembunyikan di gua batu dan celah banir pokok. Selain mempunyai bentuk unik, di badan tempayan dipaparkan ragam hias yang dapat menggambarkan pengembaraan roh ke alam akhirat.

Kaedah pengebumian tempayan turut dikesan di kalangan masyarakat pribumi Filipina, khususnya di kawasan utara Pulau Luzon, Mindanao, Palawan, Lembah Cagayan dan beberapa kawasan lain.

Sebelum 1951, dilaporkan pengebumian seumpamanya dipraktikkan masyarakat Tagbanwa di Pulau Palawan terutama di kalangan bidan dan dukun (babalyan) yang begitu dihormati di kalangan masyarakat. Mayat mereka diletakkan di pelantar berlapik tikar, dibiarkan sehingga daging terlerai dari tulang dan akhirnya tinggal rangka. Tulang-tulang berkenaan kemudiannya disemadikan dalam tempayan dan diberi tempat khas dalam rumah.

Jabatan Muzium menerusi kerjasama beberapa agensi termasuk Finas, NV Multi Corporation Bhd, Jabatan Filem Negara, Persatuan Hindu Sangam dan pelbagai pihak lain berjaya mengumpul 37 unit keranda untuk tatapan umum. Selain digunakan dalam amalan pengebumian manusia prasejarah serta suku kaum asli negara ini, keranda yang dipamerkan turut didatangkan dari Thailand, Filipina dan Indonesia.

Keranda Cina mewakili penganut Buddha, Toisme; keranda kuku kambing (dari Besut, Terengganu), keranda berkaki (Kedah serta belindan (Kelantan) yang popular dalam masyarakat Melayu, selain keranda buluh dan tempat persemadian masyarakat India.

Di samping itu, pendedahan terperinci mengenai amalan pengebumian luar negara mampu diperoleh menerusi kerusi mayat dari Filipina, tempat simpan abu mayat Cort dari Thailand, di samping keranda dayak Kalimantan dari Indonesia.

'Hargai keranda, jangan gerun'

KERANDA tidak perlu digeruni, sebaliknya perlu diterjemahkan sebagai sebahagian amalan serta budaya yang melengkapi kitaran hidup manusia.

Ketua Pengarah Muzium Negara, Datuk Ibrahim Ismail, berkata kewujudan keranda patut dihargai berdasarkan fungsinya sebagai tempat menyimpan mayat sebelum dikebumikan merujuk upacara serta amalan keagamaan sesuatu kaum.

“Apa yang berlaku kini, masyarakat cuba menidakkan peranan serta kedudukan keranda dalam amalan tradisi serta kehidupan seharian. Seperti adat berkhatan bagi meraikan peralihan alam kanak-kanak kepada dewasa, istiadat perkahwinan bersandarkan matlamat mengembangkan zuriat, secara evolusinya, keranda perlu dilihat sebagai bahan perantaraan perjalanan akhir ke alam kekal abadi,” katanya.

Kajian selama tiga bulan bagi pengisian Pameran Keranda, Tradisi dan Misteri yang berlangsung April dan berakhir Jun dianggap Ibrahim detik terbaik pengunjung mendekati, mempelajari, memahami seterusnya menghormati amalan dan adat pengebumian masyarakat majmuk negara ini.

“Melalui pendedahan berkenaan amalan pengebumian, masyarakat akan lebih jelas mengenai pantang larang perlu dituruti ketika menziarahi kematian rakan berlainan bangsa dan agama,” katanya.

Di samping itu, masyarakat juga mendapat gambaran jelas cara penghormatan perlu diberikan andai kematian membabitkan hierarki serta strata sosial si mati dalam kelompok pergaulannya.

“Keranda dan amalan pengebumiannya mampu mengungkap status serta kedudukan seseorang dalam masyarakat. Jelas, keranda berfungsi menyatakan penghormatan bagi kepada mereka yang mati,” ” katanya yang turut menyasarkan kehadiran pelancong luar negara pada pameran kali ini.

Ibrahim yakin mampu mencapai sasaran menarik pengunjung tempatan dan luar negara berdasarkan keunikan ditawarkan, antaranya sejarah dan asal-usul pengebumian manusia prasejarah yang memfokuskan kepada penemuan di Lenggong, Perak, Kuala Selinsing, Gua Cha di Kelantan dan Gua Niah di Sarawak.

Segmen Misteri dan Kepercayaan Tradisi menghimpunkan motif, falsafah, amalan serta ritual yang digambarkan melalui beragam motif ukiran flora dan fauna di samping geometri.

Segmen variasi keranda memaparkan jenis keranda, proses pembuatan dan kaedah penyimpanannya berdasarkan material berbeza, manakala segmen tradisi di negara Asia Tenggara diyakini Ibrahim memberikan daya tarikan tambahan kerana memaparkan kaedah pengebumian serta amalan tradisi Nusantara seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.

PENEMPATAN PURBA DITEMUI DI BUKIT TUNGGAL NEGERI SEMBILAN

Penemuan artifak lengkap bukti wujud kediaman awal manusia di Bukit Tunggal
@bharianonline

MUHAMMAD PAUZI di kawasan penempatan awal di Hutan Bukit Tunggal dekat Seri Menanti, Kuala Pilah.

2011/08/01


KUALA PILAH: Sebuah penempatan purba dipercayai antara yang lengkap di negeri ini ditemui di kawasan hutan Bukit Tunggal, berhampiran bandar diraja Seri Menanti dekat sini, dengan antara artifak ditemui termasuk tapak kaki manusia dan batu giling pada batu.
Berbeza dengan artifak sedia ada yang agak terhad di negeri ini seperti batu megalith, penempatan ini lengkap dengan pelbagai artifak yang dibuat menggunakan batu sungai di situ.Wartawan Berita Harian turut menyertai ekspedisi diketuai aktivis sejarah yang juga pensyarah kanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Muhammad Pauzi Abd Latif dan penduduk tempatan ke penempatan itu dengan berjalan kaki dari Kampung Jumbang, kira-kira lima kilometer dari Seri Menanti.


Kesan tapak kaki dipercayai milik masyarakat purba ditemui di Bukit Tunggal.
Selepas perjalanan hampir sejam melalui hutan tebal sejauh dua kilometer akhirnya tiba di penempatan itu di kawasan jeram Sungai Jumbang yang dipanggil penduduk tempatan sebagai Bukit Tunggal setinggi 262 meter dari paras laut. 
Antara artifak menunjukkan kewujudan penempatan di situ, termasuk batu hampar yang unik kerana mempunyai dua batu kecil di bawah sebagai alas supaya rata.

GARAM BUKIT BARIO YANG UNIK

Telaga garam tidak pernah kering



URAT kasar di tangan sasa Tinus Beram, 46, timbul apabila dia mengangkut baldi berisi air masin yang ditimba dari telaga berhampiran.
Sebaik sahaja baldi mencecah tanah, Tinus dibantu isterinya, Ramina Tingang, 43, cermat mencurahkan air dari baldi ke dalam tong dram yang telah dibelah dua sekali gus menjadi periuk untuk menjerang air.
Menurut pasangan Kelabit ini, untuk menghasilkan garam bukit, air yang diambil daripada telaga air masin perlu dimasak dengan api sederhana besar selama sehari semalam.
Air masin yang sudah dimasak selama 24 jam mengalami proses pengkristalan di mana air tadi akan bertukar ke butiran garam halus. Pada fasa ini, proses bertambah rumit kerana air yang dimasak perlu sentiasa dipantau untuk mengelak kristal garam menjadi kering dan hangus.
"Api perlu dijaga dengan rapi, tidak boleh terlalu besar atau terlalu kecil. Ia juga perlu dimasak dalam tempoh yang ditetapkan kerana garam yang kurang masak akan menurun kualitinya.
"Kami percaya lebih lama ia dimasak, lebih bagus garam yang dihasilkan kerana ia cukup kering dan tahan lebih lama," ujar Tinus.
Pada jam-jam terakhir, air masin tadi akan bertukar menjadi kristal halus garam.

Ketika ini, garam terus dikacau sehingga airnya hampir kering. Selepas itu, ia dipindahkan ke bekas lain untuk disejukkan.
Setelah sejuk, dengan menggunakan sudu, garam dimasukkan ke dalam sebatang buluh berukuran 30 sentimeter (sm) dengan diameter 4sm.

Rentung

Selepas itu, buluh itu dilubangkan di ruas bawahnya menggunakan paku kecil supaya air lebihan masakan garam tadi dapat ditapis keluar.
Selesai garam ditoskan, buluh tersebut dibakar dengan bara api, kaedahnya tidak ubah seperti memasak lemang.
Bezanya di sini, lemang garam tersebut dibakar sehingga buluh tersebut rentung dan pecah.
"Kami bakar garam dalam buluh untuk mengering dan mengeraskan garam," kata Tinus.
Siap sahaja membakar, garam yang sudah mengeras seperti silinder dikeluarkan dari buluh dan dilayurkan pula di atas bara api selama 15 minit.
Jelas Tinus, proses tersebut dilakukan untuk mengeluarkan kesan hitam dari buluh yang rentung tadi.
Usai melayur, garam yang sudah keras seakan batu itu dibiarkan sejuk.

Sesudah itu, Ramina akan membelek batang-batang garam tersebut. Jika ada kesan hitam yang masih tertinggal, dia akan membersihkannya dengan mengikis menggunakan pisau.
"Garam yang putih bersih ini boleh dijual manakala yang hitam ini kami gunakan untuk masak sayur," kata Ramina.
Selepas sejuk, batang-batang garam tadi dibungkus menggunakan daun ilad yang bentuknya seperti daun pokok kipas lebar.
Daunnya yang masih hijau dikoyakkan selebar 20sm bagi membalut ketulan silinder garam.

Tidak kering
GARAM yang telah disejukkan dimasukkan ke dalam buluh.
Balutan tersebut dikemaskan lagi dengan ikatan daripada buluh yang telah diraut halus, tidak ubah seperti membalut lepat pulut.
Menurut seorang pengusaha garam bukit berpengalaman, Pintanaran Sorok, 60, kalau kena cara menyimpannya, garam bukit boleh tahan sehingga bertahun-tahun.
"Warnanya tidak berubah, ia tidak hapak malah kadar kemasinannya tetap sama seperti hari pertama

ia disimpan," ujarnya yang telah menghasilkan garam bukit sejak lebih 40 tahun lalu.
Menyifatkan telaga air masin itu sebagai lubuk rezeki bagi masyarakat setempat, Pinataran yang juga berketurunan Kelabit memberitahu, air telaga tersebut tidak pernah kering.
"Penduduk juga percaya kalau tanah di kawasan ini digali, ia juga akan mengeluarkan air masin," katanya.
Di sebalik kerjaya sebagai pengusaha garam bukit, sebenarnya banyak tugas yang perlu dilaksanakan sebelum, semasa dan selepas memasak garam.
Richard Peter, 37, yang sudah lebih 20 tahun membuat garam di Kampung Pa' Umor mengakui bukan mudah membuat garam bukit.

Kurang tidur
TINUS tekun membungkus ketulan garam dengan daun ilad.
"Kerjanya bukan sahaja banyak malah menuntut ketekunan, semangat kerja dan kekuatan fizikal serta mental yang tinggi.
"Dua minggu sebelum masuk ke rumah garam, kami perlu mencari kayu api di hutan dan membawanya ke mari dengan menggunakan kerbau.
"Kayu yang biasa digunakan ialah kayu laban dan kayu rhu hutan," jelas Richard.
Ketika air masin dimasak , lain pula cabarannya. Biasanya pengusaha garam akan duduk di sini selama dua minggu.
"Dalam tempoh itu, kami akan bawa keluarga tinggal bersama.
"Di sinilah kami bekerja, rehat, makan dan juga tidur," ujarnya sambil menunjukkan rumah yang hanya terdapat dua pelantar kayu dan enam tungku memasak di dalamnya.
"Dalam masa 24 jam, air perlu ditambah sebanyak tiga kali iaitu pada waktu pagi, petang dan tengah malam atau awal pagi.
"Selain air, nyalaan api juga perlu sentiasa dipastikan tidak terlalu kecil atau terlalu besar.
"Sumber makanan di sini juga terhad dan kami hanya makan sayuran yang dipetik sekitar kawasan rumah garam. Biasanya rebung dan umbut menjadi makanan kami," ceritanya yang masih mengekalkan cara menghasilkan garam bukit mengikut tradisi kaum Kelabit.
GARAM perlu ditoskan sehingga kering sebelum boleh dibakar.
Begitupun, dalam tempoh berkenaan, kira-kira 200 hingga 230 batang garam boleh dihasilkan.
Setiap sebatang dijual antara RM10 hingga RM15, bergantung pada saiznya. Ini bermakna, pembuat garam boleh memperoleh pendapatan lebih kurang RM2,000 hingga RM2,300 dalam tempoh tersebut.
Garam itu dijual di pasaran tempatan terutamaya warga Bario yang majoritinya orang Kelabit dan Penan.
Ada juga garam yang dijual hingga ke Miri dan Kuching, namun harganya meningkat dua ke tiga kali ganda.
Menjelaskan fenomena pembentukan telaga air masin di kawasan bukit, mantan Ketua Jabatan Geologi , Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Mohd. Ali Hasan berkata, ia mungkin berlaku disebabkan oleh kewujudan mineral garam asli yang terdapat di kawasan tersebut.
"Telaga air masin di kawasan tanah tinggi kaya dengan iodin dan banyak yang diproses menjadi garam bukit.
"Ia memang bagus untuk tubuh bahkan boleh dijadikan asas kepada pelbagai makanan kesihatan lain," katanya.

TELAGA air masin di Kelabit Highlands ini tidak pernah kering.


MENURUT Ramina, walaupun proses penghasilannya sukar, garam bukit Bario menjanjikan pulangan lumayan.