Tuesday, July 05, 2011

Kes Pembunuhan Jutawan Kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya

Kronologi kes bunuh Sosilawati
@hmetro.com.my
30 Ogos 2010: Sosilawati bersama Kamaruddin, Noorhisham dan Ahmad Kamil dilaporkan hilang selepas ke Banting atas urusan jual beli tanah. Sosilawati kali terakhir dilihat membeli kerepek di Kampung Sungai Lang, Banting, pada jam 4 petang.

6 September 2010: BMW M5 milik Sosilawati ditemui di parkir Pangsapuri Angsana, USJ 1, manakala BMW milik Ahmad Kamil pula dijumpai berdepan rumah teres berhampiran sebuah hotel di Subang Jaya.

12 September 2010: Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin mengesahkan semua mereka dibunuh dengan kejam sebelum dibakar di sebuah ladang, manakala abunya dicampakkan ke sungai berhampiran.

13 Oktober 2010: Pathmanabhan bersama-sama Thilaiyalagan, Matan dan Kathavarayan didakwa di Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting atas tuduhan membunuh semua mangsa.

15 Oktober 2010: Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun terhadap Sarawanan dan Suresh yang mengaku bersalah melupuskan bahan bukti pembunuhan itu.

18 Oktober 2010: Pathmanabhan gagal dalam rayuannya terhadap keputusan Lembaga Tatatertib Peguam-Peguam yang membatalkan namanya sebagai peguam berdaftar.
2 November 2010: Enam anak Sosilawati memfailkan tuntutan saman ganti rugi bernilai RM60 juta terhadap Pathmanabhan dan lima pekerja ladang yang didakwa terbabit dalam kes pembunuhan ibu mereka.

21 Februari 2011: Mahkamah Tinggi Shah Alam meminda hukuman tujuh tahun kepada 20 tahun penjara kepada Sarawanan dan Suresh kerana melupuskan bahan bukti pembunuhan itu.

3 Mei 2011: Tuntutan wang dan modal pelaburan saham amanah bernilai RM1.38 juta oleh Sosilawati terhadap dengan bekas suami, Nash di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam dihentikan berikutan kematian jutawan itu.

RENTETAN PETIKAN AKHBAR ONLINE

@kosmoonline
BANTING - Empat pekerja ladang buah-buahan dan ternakan milik seorang peguam bergelar Datuk mengaku terlibat membunuh dan membakar Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga lelaki bersama jutawan kosmetik itu di Ladang Gadong, Tanjung Sepat di sini.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, berdasarkan pengakuan empat daripada lapan lelaki yang ditahan reman itu, polis kemudian berjaya menemui lokasi empat mangsa yang dipercayai ditahan, dibunuh dan dibakar di ladang ternakan tersebut.
"Kesemua lelaki terbabit mengaku membawa mangsa ke ladang seluas empat hektar itu sebelum dipukul sehingga mati dan mayat mereka kemudian dibakar.
"Abu mayat mangsa kemudian dibuang ke sebatang sungai berhampiran sebuah ladang ternakan di situ," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat dekat sini semalam.

 Anak-anak setia menunggu Sosilawati beraya di Gombak

Oleh NOR SHAFAWATI YUP
shafawati.yup@kosmo.com.my

RUMAH Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak yang terus sunyi semalam
tanpa persiapan menyambut Aidilfitri.
@kosmoonline
GOMBAK, 10 September 2010 – Enam anak Sosilawati Lawiya, 47, (gambar) akan tetap menunggu kepulangan ibu mereka di Taman Harmonis di sini bagi menyambut Aidilfitri bersama hari ini.
Seorang lelaki yang mendakwa sebagai pekerja kepada jutawan kosmetik itu berkata, buat masa ini anak-anak Sosilawati tidak mahu diganggu kerana mereka tertekan memikirkan nasib ibu mereka yang belum diketahui.
“Walaupun tidak ada khabar berita mengenai ibu mereka anak-anak Sosilawati masih mengharap mereka dapat raya bersama di rumah ini,” katanya yang enggan bercerita lanjut.
Kosmo! yang membuat tinjauan di rumah Sosilawati pada pukul 9 pagi semalam mendapati suasana rumah tersebut lengang tanpa ada persiapan untuk menyambut Aidilfitri.
Dua lelaki menaiki kereta Chevrolet Aveo dilihat memasuki rumah jutawan itu namun mereka enggan melayan wartawan.
Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (Risikan/Operasi) Bukit Aman, Datuk Ho Abdullah berkata, sehingga semalam polis masih menjalankan siasatan berhubung kehilangan Sosilawati.
Tiga lagi yang hilang bersama wanita itu ialah pembantu peribadinya, Kamarudin Shansudin atau Kamal, 47, pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam dari Tetuan Kamarudin & Partners, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32.
“Biarlah polis menjalankan siasatan dan saya nasihatkan sekali lagi jangan terpengaruh dengan dakwaan atau khabar angin,” kata beliau ketika dihubungi semalam.

Kehilangan Sosilawati terjawab hari ini?

BANTING, 12 September 2010 – Misteri kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga orang lagi dijangka diketahui hari ini apabila pasukan forensik polis membuat siasatan di sebuah ladang pertanian bersepadu.
Polis telah menyekat laluan masuk ke Ladang Gadong, di Jalan Gadong, Tanjong Sepat dekat sini sejak malam tadi dan tidak membenarkan media yang berkumpul di situ memasuki kawasan itu.
Salah seorang anggota polis yang bertugas memberitahu pemberita mereka diarahkan agar tidak membenarkan media masuk ke dalam kawasan itu.
Difahamkan pihak forensik dari Bukit Aman akan datang pagi ini untuk menjalankan siasatan ketika spekulasi kuat mengatakan bahawa keempat-empat mereka telah dibunuh dan mayat mereka dibakar.
Menurut seorang penduduk di kawasan berhampiran, ladang itu menjalankan pertanian bersepadu seperti ternakan ayam, lembu dan penanaman longan.
Sosilawati, 47, dan pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, serta pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dilaporkan hilang sejak hampir dua minggu lepas semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah.
Seminggu selepas itu, polis menemui kereta BMW milik Sosilawati di Pangsapuri Angsana USJ 1, Subang Jaya dan kereta BMW milik Ahmad Kamil di kawasan perumahan berhadapan sebuah hotel di Subang Jaya. – Bernama

Mayat dibakar di ladang ayam


KUALA LUMPUR – Empat mayat dipercayai termasuk jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya (gambar) dan tiga rakannya yang dilaporkan hilang sejak 13 hari lalu ditemui dekat pantai Morib, Selangor semalam.
Kesemua mereka dibunuh dengan kejam sebelum dibuang dan dibakar di ladang ternakan ayam dekat Tanjung Layang, Morib.
Setakat ini polis sudah menahan enam individu berhubung penemuan mayat-mayat tersebut.
Motif pembunuhan belum dapat dipastikan.
Kehilangan Sosilawati, 47, bersama tiga lelaki lain dipercayai didalangi seorang ahli perniagaan bergelar ‘Datuk’ yang dikatakan individu terakhir yang ditemui jutawan kosmetik itu ketika urus niaga tanah dijalankan di Banting, Selangor pada 30 Ogos lalu.
‘Datuk’ berkenaan yang mempunyai ramai kenalan di kalangan orang kenamaan dipercayai berperanan sebagai broker dalam penjualan tanah bernilai RM4 juta di Pulau Pinang.
Satu sumber memberitahu, ahli perniagaan itu dipercayai mempunyai banyak petunjuk bagi membantu siasatan kes, termasuk mengesan lokasi keempat-empat mangsa disembunyikan.
“Dia dikatakan pernah terbabit dalam kegiatan penipuan jual beli tanah, dipercayai didalangi sindiket terancang. Malah, beberapa laporan polis pernah dibuat terhadapnya sebelum ini berkaitan urus niaga tanah.
“Difahamkan, ahli perniagaan terbabit mahir ‘menghilangkan’ pelanggannya,” kata satu sumber ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.
Jelasnya, sebelum ini dua pelanggan dilaporkan hilang selepas mengadakan urus niaga tanah dengannya dan sehingga kini masih belum ditemui, namun lelaki tersebut menafikan semua dakwaan itu.
Ujar beliau, maklumat turut menyatakan ahli perniagaan itu sering terlepas daripada tindakan undang-undang kerana mempunyai hubungan istimewa dengan orang kenamaan, selain mahir dalam bidang perundangan.
Sosilawati yang merupakan pengasas produk kecantikan Nouvelle Visages dilaporkan hilang pada 30 Ogos lalu.
Turut hilang ialah peguamnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38; dan seorang lelaki, Kamaruddin Shansuddin, 44, yang dikatakan pemandu peribadi jutawan itu.
Sementara itu, tinjauan Kosmo! Ahad ke rumah Sosilawati di Taman Harmonis Gombak semalam mendapati pintu pagar rumah tersebut bertutup dan tidak nampak seperti suasana berhari raya.
Seorang lelaki yang merupakan pekebun di rumah berkenaan yang enggan dikenali memberitahu, keluarga Sosilawati masih belum mendapat apa-apa perkembangan berkenaan kehilangan jutawan itu daripada pihak polis.
Katanya, pihak keluarga juga itu enggan diganggu. Beliau memberitahu, hari raya tetap disambut meskipun tanpa adanya tuan rumah.

Anak harap sisa mayat ditemui bukan Sosilawati
                                                                                                          
ANAK bongsu Sosilawati, Siti Nur Fatimah tidak dapat menahan kesedihan ekoran kematian ibunya dan terpaksa ditenangkan oleh saudaranya di Taman Harmonis, Gombak semalam.

KUALA LUMPUR - "Kalau betul emak tidak ada lagi, bawa dia dan tunjuk depan Rina. Abah, tolong cari mak, abah."
Itulah ratapan anak keempat jutawan kosmetik terkenal, Datuk Sosilawati Lawiya, Erni Erinawati Sofea Buhari, 21, yang meraung sejurus selepas sidang akhbar polis yang mengesahkan kematian ibunya disiarkan di kaca televisyen semalam.
Selepas pengumuman itu, Rina menangis seharian dan enggan bercakap dengan ahli keluarga lain.
Sebelum pengesahan tersebut, anak sulung Sosilawati, Erni Dekritawati Yuliana sempat meluangkan masa menemui wartawan dan jurugambar di luar rumahnya pada pukul 1.30 petang.
"Saya meminta maaf kepada pihak media yang sudah lama menunggu sejak pagi kerana dalam keadaan sekarang ini kami sekeluarga sememangnya memerlukan kekuatan.
"Mengenai berita yang diterima pagi tadi (semalam), saya tidak boleh komen apa-apa dan masih menunggu pengesahan rasmi dari Balai Polis Dang Wangi memandangkan laporan polis dibuat di sana," kata Dekritawati ketika ditemui di kediamannya di Taman Harmonis, Gombak.

Lydiawati atau nama sebenarnya, Salina Zaimon yang diberi tangungjawab menguruskan majlis tahlil di kediaman Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak, Selangor sejak lima hari lalu dalam pada itu menegaskan: “Biar media massa melaporkan sahabat saya itu mati disembelih, dibakar dan sebagainya, namun ia semakin menguatkan semangat saya untuk percaya dia masih bernyawa.”



Peguam ada harta luar biasa


BANTING - Pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lelaki amat mengejutkan negara kerana kejadian itu turut menyaksi seorang peguam, Datuk K. Patmanaban, 41, yang dikenali ramai di daerah ini ditahan bagi membantu siasatan.


PEJABAT peguam di Jalan Kemboja, 33 Off Jalan Sultan Ahmad Shah di Banting dipercayai milik peguam Patmanaban (gambar kecil) yang ditahan bagi membantu siasatan kes bunuh Sosilawati.


Peguam dari firma Pathmanalli & Partners beralamat di Jalan Kemboja, 33 Off Jalan Sultan Ahmad Shah di sini telah ditahan bersama adik lelakinya, dua wanita serta empat yang lain, termasuk pekerja ladang mereka.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, Datuk itu dipercayai memiliki harta yang luar biasa dan siasatan akan dilakukan secara rapi termasuk menyelidik akaun bank milik peguam itu.
"Kita akan semak akaun Datuk itu dan sedang fikirkan keperluan untuk membekukan asetnya," kata beliau.
Bagaimanapun, katanya, peguam itu tiada rekod jenayah.

Bekas peguam bergelar 'Datuk' diberkas

BANTING, 12 September, 2010 – Polis menahan seorang peguam bergelar Datuk dan adiknya serta enam pekerja kebun kelapa sawit milik mereka di mana jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi dipercayai dibunuh. Peguam, adik dan enam pekerja ditahan
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, kesemua suspek dipercayai terlibat membunuh mangsa sebelum mayat mereka dibakar dan abunya dibuang ke dalam sebuah anak sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat di sini.
Bercakap pada sidang media di Ibu Pejabat Daerah Kuala Langat di sini, Mohd. Bakri berkata, polis membuat tangkapan pertama pada 10 September melibatkan lima orang.
Semalam, Datuk itu dan adiknya yang juga seorang peguam dan berpusat di sini ditahan, manakala seorang lagi suspek ditahan hari ini.
Beliau berkata, hasil penyiasatan polis, mereka mengaku bertanggungjawab dalam membawa kesemua mangsa ke kebun kelapa sawit itu seluas 1.6 hektar, sebelum memukul sehingga mati dan membakar mayat kesemua mangsa.
Selain Sosilawati, turut dibunuh pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, serta pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.
Mereka dilaporkan hilang sejak 30 Ogos semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah.
Bagaimanapun, Mohd. Bakri berkata, beliau tidak dapat mengesahkan tarikh sebenar kesemua mereka dibunuh, tetapi ia mungkin di antara tarikh mereka dilaporkan hilang pada 30 Ogos sehinggalah semalam.
Mengenai motif kejadian, beliau berkata, ia lebih ke arah saingan perniagaan dan urus niaga kewangan di antara suspek utama (kedua-dua peguam) dan Sosilawati. – Bernama

Sosilawati, tiga lagi mati disah dibunuh
12/09/2010

BANTING – Polis mengesahkan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga orang lagi mati dibunuh dan kesemua mayat mereka dibakar sebelum abunya dibuang di sebuah sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat di sini.
Bagaimanapun, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, polis masih perlu mendapatkan pengesahan forensik untuk mengesahkan sepenuhnya perkara tersebut.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Daerah Banting di sini hari ini.
Tiga lagi orang ialah pemandu Kamaruddin Shamsudin, 44; pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38; dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.
Mereka dilaporkan hilang sejak 30 Ogos semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah. – Bernama

Polis bawa suspek ke tempat kejadian

BANTING, 12 September 2010 – Pasukan forensik polis memasuki kawasan sebuah ladang pertanian bersepadu di Tanjong Sepat dekat sini bersama-sama dengan sekurang-kurangnya dua suspek yang dipercayai terlibat dengan kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga orang lagi.
Petugas media yang berada di jalan masuk ke Ladang Gadong melihat dua konvoi kenderaan dengan kawalan ketat polis memasuki kawasan itu, dan dua lelaki dilihat memakai pakaian lokap.
Menurut seorang anggota polis, mereka memasuki sebuah kawasan yang terletak kira-kira 100m dari jalan utama kawasan berkenaan, yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kehilangan pengasas syarikat kosmetik Nouvelle Visages (NV) itu.

Pasukan forensik turut ke sebuah restoran, terletak kira-kira empat kilometer dari ladang itu untuk menjalankan siasatan.
Helikopter polis juga dilihat berlegar-legar di kawasan itu.
Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu pemberita di Kuala Lumpur bahawa polis percaya kes itu dapat diselesaikan segera berikutan penangkapan sekurang-kurangnya empat lelaki.
Ismail enggan menyatakan identiti mereka yang ditahan, walaupun ada sumber menyatakan mereka termasuk dua orang peguam.
Terdapat spekulasi mayat Sosilawati dan tiga orang lagi yang hilang itu dibakar.
Seorang sepupu Sosilawati, yang ditemui di rumahnya di Gombak, berkata, polis ada menghubungi mereka tengah hari ini memaklumkan kemungkinan mayat jutawan itu ditemui di Tanjong Sepat.
"Mungkin kena buat DNA untuk sahkan itu mayat Datuk,” kata Elias yang enggan menyatakan nama penuhnya.
Bekas suami pertama Sosilawati yang dikenali sebagai Buhari dilihat memasuki rumah Sosilawati kira-kira pukul 12.30 tengah hari. – Bernama

Sosilawati dikebumi di kampung
ERNI keluar dari pejabat ibunya di Kampung Baru, Kuala Lumpur
semalam setelah mengambil beberapa dokumen.

BATU PAHAT, 14 September 2010 - Keluarga arwah Datuk Sosilawati Lawiya, 47, berhasrat untuk mengebumikan jutawan kosmetik di kampungnya, di Kampung Seri Menanti, Sri Medan di sini.
Adik iparnya, Misjan Jamikan, 48, berkata, perkara tersebut telah dibincangkan bersama ahli keluarga termasuk anak-anak arwah di Kuala Lumpur malam kelmarin.
"Saya mahu arwah disemadikan dengan sempurna dan kematian itu perlu ada tanda (kubur) agar kami boleh menziarahinya.
"Anak-anak Sosilawati perlu ke hospital untuk mendapatkan tulang-tulang atau apa saja untuk dibawa balik dan saya akan uruskan yang lain di kampung ini," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Seri Menanti semalam.

Kes Sosilawati: Dua dipenjara tujuh tahun


BANTING, 15 Oktober 2010 – Dua lelaki hari ini dihukum penjara tujuh tahun selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Teluk Datok di sini atas tuduhan melupuskan bahan bukti dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain.
K. Sarawanan, 19, dan U. Suresh, 26, yang masing-masing menghadapi empat pertuduhan melupuskan bahan bukti, didakwa mengikut Seksyen 201 Kanun Keseksaan.
Majistret Hurman Hussain menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun bagi setiap pertuduhan dan memerintahkan hukuman penjara itu berjalan serentak bermula dari tarikh tangkap.
Mereka merupakan antara lapan orang yang ditahan di antara 9 dan 12 September lepas bagi membantu siasatan polis berikutan laporan kehilangan Sosilawati pada 30 Ogos lepas ini.
Pada Rabu lalu, peguam N. Patmanabhan; pekerja ladang, T. Thilaiyalagan, 19; R.
Matan, 20; dan R. Khatavarayan, 30, didakwa di mahkamah yang sama atas tuduhan membunuh Sosilawati, 47; pegawai Bank CIMB Cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38; peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsudin, 44. – Bernama


Sosilawati periang, pemurah
Oleh YUSMAN AWANG@ kosmoonline


SOSILAWATI (tengah) pada majlis hari jadi Roslan yang ke-39 yang diraikan di Restoran Cerana, Cheras, tahun lalu.



MATI dipukul, ditikam, dibakar, disembelih. Biarlah apa sahaja perkataan digunakan oleh media massa bagi mensensasikan berita mengenai misteri kematian jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiyah yang dikatakan telah dibunuh, namun bagi aktres Lydiawati, dia percaya sahabat baiknya itu masih hidup!
Sementelah, ujian DNA yang dikatakan akan diketahui hasilnya dalam masa terdekat ini belum lagi mengesahkan segala bahan bukti, khususnya sejumlah serpihan tulang yang ditemui di lokasi Sosilawati dikatakan mati dibunuh di Sungai Panchau, Tanjung Sepat, Banting, Selangor itu milik pengasas syarikat kosmetik Nouvelles Visages itu.
Turut dikatakan dibunuh di lokasi sama ialah peguam peribadi Sosilawati, Ahmad Kamil Abdul Karim, pemandunya, Kamarudin Shansudin dan pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad.
“Saya percaya Sosilawati masih hidup dan mungkin sekarang ini dia masih dikurung dan disorok di mana-mana lokasi dan berada dalam keadaan penuh terseksa,” luah Lydiawati dalam suara sebak menerusi talian telefon. Kali terakhir Lydiawati berhubung dengan Sosilawati adalah menerusi telefon dalam minggu kedua Ramadan lalu.
Menurut pelakon filem Suami, Isteri dan... itu hatinya masih berat untuk menerima bahawa sahabat yang dikenali sejak sekian lama itu sudah tiada lagi di dunia ini.
“Saya boleh terima Sosilawati sudah tiada di alam kehidupan ini jika dibuktikan oleh jasadnya yang tidak bernyawa tetapi dalam keadaan sekarang ini, saya yakin dia belum mati!,” tuturnya lagi.
Namun Lydiawati akur sekiranya terbukti nyawa Sosilawati sudah tiada.
“Jika terbukti dia sudah tiada lagi di dunia ini, saya dan anak-anak Sosilawati khususnya akan menerimanya dengan reda,” ucapnya sebelum kedengaran seperti sedang menangis.

Kesuraman yang aneh

Seorang lagi artis yang rapat dengan Sosilawati, pelakon dan penerbit drama, Rosnah Mohd. Noor pula mengakui setiap kali dia bangkit daripada tidur, benda pertama yang muncul dalam visualnya sekarang ini adalah kelibat Sosilawati.
“Ia berlaku seperti sekelip mata, sungguh saya tidak percaya sahabat saya itu sudah tiada lagi,” ujarnya yang mengenali Sosilawati kira-kira 12 tahun lalu sebelum dia menjadi pengusaha Nouvelles Visages lagi.
Menurut Rosnah yang merupakan salah seorang stokis produk Nouvelles Visages, Sosilawati merupakan seorang yang periang dan merendah diri.
“Dia tidak pernah membezakan dirinya yang sudah bergelar jutawan dengan kami,” katanya yang biasa menghabiskan masa senggang dengan Sosilawati bersama rakan-rakan artis termasuk Lydiawati, Ifa Raziah dan Roslan Shah di Hotel The Zon All Suites Residence, Jalan Ampang, selain Restoran Pelita dekat KLCC.
“Sosilawati seorang wanita yang gigih dan sentiasa bercita-cita tinggi dalam meluaskan empayar bisnesnya. Dia pernah kata kepada saya dia mahu buat pelaburan masa depan dalam bisnes besar. Saya sedih sekali, begini malang nasib yang menimpa sahabat saya itu,” luahnya.
Rosnah cukup terkilan apabila dia tidak sempat bertemu dengan sahabatnya itu pada 30 Ogos lalu iaitu tarikh Sosilawati dikatakan pergi ke Banting, Selangor bagi urusan jual beli tanah.
“Pada 30 Ogos itu, saya datang ke ibu pejabat Nouvelles Visages di Jalan Raja Laut, Kampung Baru, Kuala Lumpur pada pukul 11.30 pagi untuk mengambil produk bagi outlet saya di Keramat.
“Saya dapat tahu dia akan datang ke pejabat itu pada sebelah petang. Cuma saya berasa agak aneh apabila keadaan di pejabat itu yang agak lenggang, kosong dan suram, sedangkan kalau selalunya saya datang, suasana di situ agak hiruk-pikuk serta penuh dengan longgokan produk Nouvelles Visages. Adakah itu sebagai petandanya?” soal Rosnah dalam nada penuh emosi.

IFA menyifatkan Sosilawati sebagai mentornya dalam dunia perniagaan.



Ifa Raziah tidak ketinggalan berkongsi emosi lukanya. Sementelah mengenali Sosilawati sejak sedekad yang lalu, kata figura yang terkenal dengan lagu-lagu dangdutnya itu, Sosilawati yang dikenalinya merupakan seorang yang cukup ceria.
“Dia seorang yang wanita yang tidak kisah untuk berjuang sampai mati dan dia tidak mudah tunduk kepada lelaki,” akuinya.

Dedah rahsia

Ifa yang turut menceburi bisnes produk kecantikan menegaskan bekas isteri penyanyi Nash atau nama sebenarnya, Jamaludin Elias itu merupakan mentor dirinya dalam mencapai kejayaan.
“Dia tidak lokek berkongsi ilmu kejayaan, biarpun saya memasarkan produk kecantikan yang bersaing dengan produknya. Malah, dia menggalakkan saya berusaha mencapai kejayaan yang sama dan tidak kisah kalau saya mengatasinya – itu yang saya kagum dengan dia. Dan saya cukup terkilan dengan apa yang menimpa dia, kenapa ini harus terjadi kepadanya?” soal Ifa.
Berkongsi momen bersama Sosilawati yang paling tidak akan dilupakan olehnya ialah pada hari pertama dia menjalankan tugas sebagai hos program Wanita Hari Ini di TV3 iaitu pada 3 Januari, 2008.
“Sudahlah itu hari pertama saya ditugaskan sebagai hos program TV, saya hanya tahu saya akan menemu bual Sosilawati lima minit sebelum program itu bermula. Justeru, soalan yang dilontarkan oleh saya kepada Sosilawati semuanya secara spontan.
“Ketika itu dia sedang hangat dengan kes pergolakan rumah tangganya bersama Nash, saya terus ajukan soalan-soalan kontroversi berkaitan hal itu.
“Tapi, dia menjawab segala soalan saya dengan penuh profesional biarpun dia juga tidak mengetahui saya yang akan menemu bual dia. Itulah saat yang paling tidak dilupakan kerana saya sebagai sahabatnya terpaksa menggali isi hatinya menerusi program TV yang ditonton jutaan penonton itu. Dan selepas program itu habis, dia tidak pula mengambil hati dengan saya,” ujar Ifa.






ROSNAH MOHD. NOOR
Dalam pada itu, penyanyi Roslan Shah pula mendedahkan ‘rahsia’ yang dikongsinya bersama Sosilawati selama ini.
“Selama empat tahun berturut-turut dari 2006 hingga 2009, dia telah menaja majlis hari jadi saya yang diraikan setiap 17 November.
“Saya bukan mahu bermegah tetapi saya cuma terharu dengan dia yang sudi menaja majlis hari jadi saya saban tahun sejak empat tahun sebelum ini. Dia suka menghabiskan masa senggang dengan saya, Ifa, Rosnah dan Lydiawati dari pukul 2 hingga 4 pagi kerana itulah cara dia dan kami melepaskan ketegangan selepas seharian sibuk dengan kerja masing-masing.
“Dia paling gemar mendengar saya mendendangkan lagu Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad, Pelangi Petang. Lagu itu cukup dekat dengan emosinya,” ungkap Roslan yang menyeru supaya sesuatu perlu dilakukan bagi mengelakkan tragedi yang sama berlaku terhadap Sosilawati itu menimpa orang lain.
Biarpun masih tidak boleh menerima musibah yang melanda Sosilawati, Roslan dalam nada cukup terkilan menyeru supaya pihak berwajib menghukum pihak yang bertanggungjawab dengan hukuman yang sewajarnya.

PERBICARAAN BERMULA

SHAH ALAM: Kisah tragis, rentetan peristiwa dan motif di sebalik peristiwa pembunuhan kejam Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di sebuah ladang di Banting, tahun lalu bakal tersingkap apabila kes itu mula dibicarakan di Mahkamah Tinggi, di sini, Isnin ini. Sekurang-kurangnya 50 saksi pendakwaan akan dipanggil memberi keterangan dalam kes paling menggemparkan negara sejak pembunuhan Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Talam, Datuk Mazlan Idris yang mayatnya dikerat 18 bahagian pada 1993. Ini kerana empat mangsa dalam kes ini bukan saja dibunuh dengan kejam, malah mayat mereka dibakar sebelum abunya dibuang di beberapa anak sungai berhampiran tempat kejadian.

Pathmanabhan Nalliannen

Pendakwaan akan diketuai Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusof dijangka akan memanggil dua pekerja ladang, K Sarawanan, 20, dan U Suresh, 27, yang sebelum ini mengaku melupuskan bahan bukti pembunuhan apabila membakar dan membuang abu mangsa.
Selain Ishak, pendakwaan turut dibantu Timbalan-timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin dan Idham Abd Ghani. Manakala, semua tertuduh diwakili barisan peguam, Manjeet Singh, Puspha Ratnam, Amer Hamzah Arshad, Datuk Ng See Teong, Ravi Nekoo dan Gurbachan Singh. Pada 30 Mac lalu, bekas peguam, N Pathmanabhan, 42, T Thilaiyalagan, 20, R Matan, 21, dan R Khatavarayan, 31, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi di sini, terhadap empat tuduhan membunuh mangsa dalam pembunuhan kejam itu. Mengikut pertuduhan, mereka didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsudin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32. Perbuatan itu dilakukan di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara jam 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu. Keempat-empat tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Surendren Nalliannen

Anak sulung Sosilawati, Erni sebelum ini berkata, keluarganya menyerahkan kepada pihak berkuasa dan yakin hukuman setimpal akan dijatuhkan terhadap pembunuh ibu mereka.

“Kalau hukuman dunia tidak boleh menghukum mereka, saya percaya Allah akan memberi pembalasan di akhirat kelak,” katanya. Kes pembunuhan itu mendapat publisiti meluas apabila Sosilawati dilaporkan hilang sejak 30 Ogos tahun laluselepas ke Banting atas urusan pembelian tanah dengan ditemani Kamaruddin, Noorhisham dan Ahmad Kamil.

Pada 21 Februari lalu, Mahkamah Tinggi Shah Alam menerusi satu semakan kehakiman mengubah hukuman penjara tujuh tahun terhadap Sarawanan dan Suresh kepada 20 tahun. Hakim Datuk Mohtarudin Baki membuat keputusan itu selepas mendapati hukuman dijatuhkan Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting pada 15 Oktober tahun lalu tidak memadai dengan kesalahan melupuskan bahan bukti kes itu.

Kedua-duanya mengaku meletak mayat mangsa di atas longgokan kayu, dicurah petrol dan diesel sebelum dibakar antara jam 8.30 hingga 9.45 malam, 30 Ogos lalu. Sementara itu, tinjauan Harian Metro di Mahkamah Tinggi 8 mendapati bangku tambahan mula diletakkan di galeri awam untuk menampung kehadiran pemberita dan orang awam yang ingin mengikuti perbicaraan ini.
Kes akan didengar di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir.



Hari Pertama


Empat jurugambar polis beri keterangan

SHAH ALAM, 04 Julai, 2011 - Hari pertama perbicaraan kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain menyaksikan empat jurugambar polis dipanggil memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Mereka ialah Detektif Koperal Mokhtar Hussain dari Unit Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, Lans Koperal Abdul Aziz Ahmad dan Detektif Sarjan Mhd. Rasdi Mhd. Safien yang kedua-duanya dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat serta Detektif Koperal K. Velamal dari Bahagian Bantuan Teknik, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.Berdasarkan keterangan keempat-empat saksi itu, sebanyak 168 keping gambar telah dirakam di beberapa lokasi kejadian pembunuhan kejam itu termasuk tempat serpihan tulang-tulang dibuang dipercayai milik empat mangsa.

Antara lokasi rakaman gambar itu termasuk di Sungai Panchau yang terletak di Jalan Morib dan Sungai Kanchong, Banting.Semua 168 keping gambar itu dikemukakan di mahkamah sebagai eksibit ketika sesi soal jawab di peringkat pendakwaan yang dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin.Terdahulu, saksi pendakwaan ketiga, Mhd. Rasdi memberitahu, dia mengambil gambar di tiga lokasi iaitu sebanyak 73 keping gambar dirakam di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Sungai Panchau (42 keping) dan tali air yang terletak di Pekan Banting (23 keping).
Semua gambar itu dirakam pada 12 September 2010.

Tinggal keluarga demi Sosilawati

PATHMANABHAN (tengah) bersama tiga pekerjanya yang didakwa membunuh Sosilawati dan tiga rakan dibawa ke Mahkamah Shah Alam, Selangor semalam.

@kosmoonline
SHAH ALAM, 05 Julai 2011 - Isteri Noorhisham Mohamad, seorang daripada empat mangsa pembunuhan termasuk jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa dia marah apabila suaminya sanggup meninggalkan keluarga selama tiga hari kerana ingin membantu orang lain.
Suzana Radin Pangat, 39, berkata, kemarahannya diluahkan melalui satu khidmat pesanan ringkas (SMS) berbunyi: "Kenapa sanggup nak bantu orang tapi tinggalkan saya dan anak-anak selama tiga hari."
Wanita itu menghantar SMS itu kepada telefon bimbit milik Noorhisham, lima minit selepas panggilan terakhir suaminya yang memberitahu bahawa dia tidak boleh pulang selama tiga hari kerana cuba menyelamatkan Sosilawati.
Sebelum itu, Suzana memberitahu, Noorhisham menghubunginya pada pukul 8 malam 30 Ogos 2010 dan memberitahu dia sedang cuba menyelamatkan Sosilawati.
"Noorhisham kata Kamal, pemandu Sosilawati (Kamaruddin Shamsuddin) ugut Sosilawati sebab ada satu gambar tidak elok nak disebarkan, jadi dia (Noorhisham) dan Kamil (Ahmad Kamil Abdul Karim) terpaksa bantu Sosilawati dalam hal ini.
"Lepas itu dia minta saya faham situasi dan minta maaf pada saya banyak-banyak dan dia kata dalam masa tiga hari dia balik dan akan cerita apa berlaku pada dia," jelas Suzana.
Selepas itu, dia bertanya di mana suaminya berbuka puasa pada hari itu namun suaminya tidak menjawab pertanyaan itu malah terus mematikan talian.
Ketika ini, saksi kelapan pendakwaan itu tidak dapat menahan perasaan sebak sehingga terpaksa berhenti seketika untuk menenangkan dirinya.
Suzana memberi keterangan pada hari kedua perbicaraan bekas peguam, N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyagan, R. Matan dan R. Khatavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47, Noorhisham, 38, yang merupakan seorang pegawai bank, Ahmad Kamil, 32, seorang peguam, dan Kamaruddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting antara pukul 8.30 malam dan pukul 9.40 malam 30 Ogos tahun lepas.
Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Ketika ditanya Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff, mengapa dia tidak menghubungi Noorhisham sebaliknya hanya menghantar SMS?.
Suzana yang bekerja sebagai pembantu peribadi di Ibu Pejabat Bank CIMB, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur berkata, dia hanya menghantar SMS kerana berada dalam keadaan marah ketika itu.
Ishak: "Ada Noorhisham hubungi awak semula selepas itu?"
Suzana: "Dia ada call tetapi saya tidak jawab."
Ishak: "Ada cuba hubungi suami selepas hantar SMS?"
Suzana: "Ada, masa sahur kira-kira pukul 3 pagi 31 Ogos 2010, tetapi saya tidak berjaya hubungi dia."
Terdahulu, saksi itu berkata, kali terakhir dia berjumpa suaminya yang dikahwini pada 1995 ialah semasa Noorhisham menghantarnya ke pejabat pada pukul 8 pagi 30 Ogos 2010.
Ishak: "Semasa hantar awak ke tempat kerja, ada (Noorhisham) beritahu apa-apa tentang tugasan dia hari itu?"
Suzana: "Dia ada beritahu petang dia akan ke Banting bersama Ahmad Kamil atas urusan Sosilawati. Kira-kira pukul 4 petang hari yang sama suami ada hubungi saya di pejabat memberitahu dia akan bersama Ahmad Kamil pergi ke Banting dan akan naik kereta Ahmad Kamil."
Ditanya mengenai pakaian yang dipakai Noorhisham ketika menghantar dia ke tempat kerja, ibu kepada tiga orang anak itu berkata, suaminya memakai baju korporat CIMB Islamic berwarna hijau dan jam tangan jenama Longines yang diperoleh daripada majikannya sebagai ganjaran kerana perkhidmatan cemerlang pada 2008.
Ketika Ishak menunjukkan jam tangan itu kepada Suzana untuk dicamkan, saksi tersebut dilihat membelek-belek jam tangan itu sebelum tunduk dan menangis.

Bukti peguam rancang bunuh Sosilawati


SHAH ALAM, 05 Julai, 2011 - Pihak pendakwaan semalam mengemukakan keterangan bagi membuktikan bekas peguam N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya telah melakukan pembunuhan ke atas jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya berdasarkan penemuan DNA milik mangsa-mangsa pada barang-barang kes.
Bukti itu akan dikemukakan melalui keterangan saksi yang menemui DNA milik seorang daripada mangsa iaitu pegawai bank, Noorhisham Mohammad pada kayu kriket dan DNA peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin pada zink-zink yang digunakan sebagai alas untuk membakar mayat-mayat mangsa.
Dua pekerja ladang Pathmanabhan, U. Suresh dan T. Sarawanan akan dipanggil memberi keterangan bagi membuktikan bagaimana perancangan oleh Pathmanabhan dan tertuduh keempat, R. Khatavarayan bersama yang lain untuk melakukan pembunuhan ke atas keempat-empat mangsa.
Kemuncak keterangan itu, Suresh dan Sarawanan akan memberi keterangan mengenai peranan setiap tertuduh dan bagaimana tertuduh kedua, T. Thilaiyagan membunuh setiap mangsa. Suresh dan Sarawanan sebelum ini dijatuhi hukuman penjara 20 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini kerana melupuskan mayat Sosilawati, Noorhisham, Ahmad Kamil dan Kamaruddin. Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, R. Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan membunuh Sosilawati, 47, Noorhisham, 38, Ahmad Kamil, 32, dan Kamaruddin, 44.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan. Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff berkata demikian dalam ucapan pembukaannya pada permulaan perbicaraan kes bunuh itu di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Akhtar Tahir. Ishak dalam ucapannya memberitahu, antara saksi yang akan memberi keterangan termasuk Erni Dekritawati Buhari, anak Sosilawati. Erni akan memberi keterangan berhubung khidmat pesanan ringkas (SMS) yang diterima daripada Sosilawati bertulis: "Jangan bagi Kamal masuk rumah, jika datang hubungi Bisah dia ambil gambar mak."

Hari Ke Tiga

Sosilawati terima cek RM1 juta
Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM dan SUWARNI MOKHTAR

SHAH ALAM, 6 Julai 2011 - Seorang ahli perniagaan memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, hari ini bahawa jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya ada menerima sekeping cek bernilai RM1 juta daripada tertuduh pertama, N. Pathmanabhan pada awal Ogos tahun lalu.
Cek yang dikatakan sebagai cek pembayaran itu dan diletakkan atas nama Southern Symphony bagaimanapun merupakan cek tertunggak iaitu bertarikh September 2010.
Saksi pendakwa ke-13, Junaidah Ismail, 52, yang memiliki sebuah syarikat menjalankan pengurusan acara menyatakan, dia ditunjukkan cek tersebut oleh Sosilawati yang dipanggilnya Wati ketika dalam perjalanan ke Pelabuhan Klang bagi menyambut ulang tahun kelahirannya pada 3 Ogos tahun lalu.
Sosilawati, jelasnya, bagaimanapun ingin singgah seketika di Banting untuk bertemu dengan bekas peguam itu yang dikenalinya sebagai Pathma.
''Sampai di pejabat Pathma, Wati telefon Pathma dan beritahu dah sampai. Kami tunggu seketika di hadapan pejabat dan Pathma tiba menaiki kereta mewah Brabus. Dia kemudian menyerahkan sekeping cek kepada Sosilawati dan kemudian kami beredar.
''Dalam kereta, Wati tunjuk cek tersebut pada saya dan kata: "Tengok Kak Jun, saya dapat payment (bayaran)." Masa nak serah balik cek pada Wati, saya perasan tarikh cek post-dated (tertunggak) bulan September. Bila saya tanya, Wati kata tak apa sebab dah bincang,'' katanya.
Ditanya oleh Timbalan Pendakwa Raya, Idham Mohd. Ghani, wanita terbabit menyatakan, dia ingat mengenai cek tersebut kerana tulisan 'Satu Juta Ringgit Malaysia' pada cek tersebut seperti tulisan kanak-kanak.
Wanita terbabit turut menyatakan, Sosilawati ada mengajaknya menemani beliau untuk bertemu Pathma pada 30 Ogos tahun lalu tetapi tidak dapat kerana kurang sihat.
Menjawab pertanyaan sama ada pertemuan di Banting pada 3 Ogos tahun lalu merupakan kali pertama dia berjumpa dengan tertuduh pertama, Junaidah menyatakan dia pernah menemui bekas peguam itu antara dua atau tiga tahun sebelum itu di Hotel Pan Pacific, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang berhubung urusan jual beli tanah di Pulau Pinang.
Pada masa itu, Pathma merupakan peguam kepada seorang lelaki yang dikatakan wakil rakyat Sepang bernama Datuk Suhaimi, kata wanita terbabit.
Ketika disoal balas oleh peguam bela, Manjeet Singh Dhillion, Junaidah menyatakan dia tidak tahu apa-apa mengenai syarikat Sosilawati, Nouvelle Visages Beauty Sdn. Bhd. pernah disaman kerana melanggar kontrak perjanjian jual beli hartanah.
Dia juga tidak mengetahui sekiranya rakannya itu mempunyai hutang sebanyak RM10 juta dengan pihak bank ketika dicadangkan mengenai perkara itu oleh peguam terbabit.
Bagaimanapun, tindakan barisan pembelaan yang dilihat cuba 'menyerang' keperibadian Sosilawati dengan bertanyakan soalan-soalan berkaitan hubungan wanita terbabit dengan pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin atau Kamal dibantah oleh Idham.
Ujarnya, soalan-soalan mengenai hubungan kedua-dua mangsa itu dan kaitannya dengan perkahwinan Sosilawati dengan penyanyi kumpulan Lefthanded, Nash atau Jamaludin Elias adalah tidak relevan dan lebih berunsurkan skandal.
Hakim Datuk Akhtar Tahir membenarkan soalan itu ditanya selagi ia tidak terlalu menyentuh peribadi mangsa.
Ekoran itu, wanita terbabit dalam menjawab soalan Amer Hamzah Arshad menyatakan, dia tidak bersetuju dengan cadangan peguam itu bahawa pasangan itu bercerai ekoran hubungan Sosilawati dengan pemandunya sebaliknya memberitahu kawannya dan penyanyi terbabit tidak sependapat dan sering bergaduh.
Seorang lagi saksi, Sabrina Adnan, 32, iaitu isteri kepada Ahmad Kamil Abdul Karim, memberitahu, suaminya turut menyatakan perkara yang sama dimaklumkan oleh isteri Noorhisham Mohamad, Suzana Radin Pangit dalam keterangannya semalam, bahawa dia tidak dapat pulang dalam tempoh tiga hari kerana ingin membantu Sosilawati.
Berpegang kepada kata-kata terakhir suaminya itu, penjawat awam di Kementerian Pengajian Tinggi itu hanya membuat laporan polis pada hari keempat kehilangan suaminya walaupun dia mengesyaki telah berlaku sesuatu kepada suaminya pada hari sebelumnya.
Sementara itu, ketika disoal oleh hakim mengenai 'keistimewaan' jam tangan Bell & Ross milik suaminya, Sabrina menyatakan, jam tersebut merupakan jam edisi terhad dan dapat memberitahu waktu terakhir ia berhenti berfungsi selain mempunyai nombor siri.
Wanita terbabit kemudiannya ketika disoal oleh Manjeet mengenai jam itu menyatakan, jarum minit jam yang diselaputi kotoran itu telah hilang dan hanya ada jarum pendek. Jarum pendek jam terbabit terhenti di antara nombor lima dan enam.
Perbicaraan bersambung esok.

Anak tak percaya SMS dihantar Sosilawati
@utusanonline

SHAH ALAM 6 Julai - Anak sulung jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya hari ini memberitahu bahawa beliau tidak mempercayai isi kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar oleh ibunya ketika wanita itu dikatakan dibunuh bersama tiga lagi mangsa pada 30 Ogos tahun lalu.
Saksi Pendakwaan ke-15, Erni Dekritawati Yuliana Buhari, 26, berkata, dia juga merasa pelik dan mengesyaki sesuatu yang tidak kena apabila dimaklumkan bahawa Kamaruddin Shamsuddin (Kamal) telah mengambil gambar ibunya secara curi-curi.
Lebih-lebih lagi, apabila dia tidak menjumpai sebarang kamera yang dikatakan dipasang oleh pembantu peribadi Sosilawati itu bagi tujuan merakam gambar yang tidak senonoh selepas memeriksa bilik tidur ibunya.
''Selepas berbuka puasa, ibu ada telefon tetapi saya tidak sedar dan tidak jawab sebab telefon bimbit di dalam beg tangan. Kemudian saya juga dapati ada SMS daripada ibu pada pukul 8.40 malam berbunyi: "Jangan bagi Kamal masuk rumah. Dia tangkap gambar mak. Kalau ada apa-apa hubungi Bishah."
''Saya hubungi Aunty Bishah (Habishah Bahari) untuk tanya adakah dia tahu tentang SMS yang saya terima. Masa itu Aunty Bishah kata tidak mungkin Kamal buat macam itu. Saya sendiri pun tidak percaya Kamal buat macam itu.
''Saya merasa pelik sebab tidak pernah ibu dan Kamal bergaduh sampai begitu sekali,'' katanya ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff semasa memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini.
Menurut Erni, beliau bukan hanya menghubungi telefon bimbit Sosilawati tetapi juga telefon bimbit Kamal, Ahmad Kamil dan Noorhisham selepas panggilan kepada ibunya yang dibuat antara pukul 10 dan 11 malam masuk ke dalam peti pesanan suara.
Katanya, apabila kesemua panggilan tidak berjawab, dia pergi ke Shah Alam dan menjumpai kereta Proton Perdana hitam milik Noorhisham yang ditinggalkan di satu kawasan baru di Seksyen 7 di sini, pada malam yang sama.
''Saya datang lagi keesokan hari dan nampak kereta Noorhisham masih ada di situ. Masa itu saya yakin keempat-empat mereka masih belum balik.
''Saya masih menunggu tetapi saya rasa tidak sedap hati dan terfikir apa yang sebenarnya berlaku kepada mereka. Saya berbincang dengan adik-adik tetapi disebabkan belum cukup 24 jam, kami tidak boleh buat apa-apa dan hanya menunggu di rumah,'' jelas beliau.
Erni yang merupakan pengarah syarikat milik Sosilawati, Novoulles Visages Beauty Centre Sdn. Bhd. juga memberitahu, dia bersama bapa, Buhari Mohamed serta lima adiknya pergi ke Banting untuk mencari firma guaman Pathmanabhan pada hari yang sama.
Bagaimanapun, katanya usaha sehari suntuk bagi mencari peguam yang dikatakan ditemui Sosilawati pada hari kejadian tidak berjaya.
Terdahulu, saksi memberitahu Sosilawati memakai blaus dan seluar panjang serta memandu keretanya sendiri ke pejabat di Lorong Haji Hussein 1, Melalui Jalan Raja Bot, Kuala Lumpur pada pukul 12 tengah hari, 30 Ogos tahun lalu.
Katanya, Sosilawati memberitahu beliau akan ke Banting untuk berjumpa seorang peguam bernama Pathma bagi mempercepatkan tarikh cek bagi membolehkan wang itu digunakan untuk memberi bonus hari raya kepada kakitangan serta hadiah untuk adik-beradik.
Menurut Erni, Sosilawati juga menyuruh dia mengikutnya ke sana pada petang itu sekiranya Kamal yang ketika itu mempunyai urusan peribadi tidak dapat datang bekerja pada hari tersebut.
Bagaimanapun, jelasnya, Kamal tiba di pejabat pada pukul 4 petang dan mereka berdua terus bertolak ke Banting.
Ketika hendak meninggalkan pejabat untuk keluar berbuka puasa pada pukul 7 malam, Erni memberitahu dia menerima panggilan daripada Ahmad Kamil.
Katanya, dia juga sempat berbual dengan Noorhisham yang ada bersama-sama Ahmad Kamil serta dimaklumkan tentang kereta pegawai bank itu yang ditinggalkan di Shah Alam.
''Saya bertanya mereka berbuka di mana, Kamil kata: "Entah mak kau bawak pergi hutan mana tah, pokok kelapa sawit je."
''Saya tanya mak ada di mana? Kamil kata ada di hadapan keretanya. Mak saya yang tunjuk jalan pada ketika itu,'' katanya lagi.
Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir yang masuk hari ketiga bersambung esok.

Ahmad Kamil tergesa-gesa, bercakap cepat - Isteri

@kosmoonline
SHAH ALAM, 07 Julai 2011 - Peguam Datuk Sosilawati Lawiya, Ahmad Kamil Abdul Karim berada dalam keadaan tergesa-gesa, bercakap cepat dan tersekat-sekat ketika menghubungi isterinya, Sabrina Adnan pada 30 Ogos tahun lalu.
Sabrina, 32, yang merupakan saksi pendakwaan ke-14 berkata, sikap suaminya itu pelik kerana dia tidak bertanya mengenai anak-anak dan tidak menjawab soalan yang ditanya.
"Suami menghubungi saya pada pukul 4 petang memberitahu yang dia tidak dapat berbuka puasa bersama. Hampir empat jam kemudian, dia hubungi saya lagi dan dia bercakap dalam keadaan tergesa-gesa mengatakan tidak balik selama tiga hari," katanya di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir di Mahkamah Tinggi di sini semalam.
Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff sama ada dia ada bertanya apa-apa, Sabrina yang bekerja sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) menjawab, ada.
"Dia kata ada masalah, Kak Wati (Sosilawati) tengah menangis dan dia mahu tolong. Dia kata Kamal (Kamaruddin Shamsuddin) ugut hendak sebarkan gambar yang tidak senonoh tetapi bila saya tanya dia ke mana dia tidak jawab," ujarnya.

Hari Ke Empat

Anak Sosilawati:
‘Saya terlalu gugup, tidak boleh berfikir’
July 07, 2011 @malaysian insider

SHAH ALAM, 7 Julai — Anak sulung Datuk Sosilawati Lawiya, Erni Dekritawati Yuliana Buhari mengakui dirinya gugup dan cemas ketika memberi keterangan dalam perbicaraan kes bunuh jutawan kosmetik itu dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini.
Erni Dekritawati Buhari, 26, berkata keadaan itu menyebabkan dirinya lupa dan tidak boleh berfikir dengan sempurna ketika menjawab soalan yang dikemukakan oleh pihak pembelaan.
Menurut laporan Bernama Online, saksi itu yang lebih dikenali sebagai Rita turut ditegur Hakim Datuk Akhtar Tahir: “Cuba ingat betul-betul, sebab tak pasti tak jadi jawapan. Hak awak nak jawab tapi kalau asyik tak pasti, tak sama dengan tidak ingat atau tak tahu.”
Keadaan itu menyebabkan mahkamah memberhentikan prosiding selama 10 minit bagi membolehkan Rita menenangkan fikiran.
Ketika disoal semula Timbalan Pendakwa Raya Iskak Mohd Yusoff mengapa banyak jawapan “tidak ingat” dan “tidak pasti”, Rita menjawab: “Saya terlalu gugup, tidak boleh berfikir, banyak benda saya tak ingat sebab kejadian berlaku dah lama.”
Rita memberi keterangan pada perbicaraan kes N.Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyagan, R.Matan dan R.Khatavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47; pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38; peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; Kamaruddin Shamsuddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara pukul 8.30 malam dan 9.40 malam pada 30 Ogos 2010.
Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.
Ketika ditanya peguam Amer Hamzah Arshad, yang mewakili tertuduh ketiga Matan, bagaimana beliau mengenali Kamal (nama panggilan Kamaruddin), Rita menjelaskan beliau mengenali individu itu sebelum pergi ke United Kingdom untuk melanjutkan pelajaran.
“Pada tahun 2008, saya jumpa Kamal di konsert ketika dia mendapatkan tiket untuk saya dan emak, di luar stadium,” katanya.
Terdahulu, Rita mengakui bahawa beliau tidak mengetahui bahawa syarikat yang diusahakan oleh ibunya mempunyai hutang jangka masa panjang dengan pihak bank sebanyak RM10 juta.
Saksi ke-15 pendakwaan itu turut menjelaskan bahawa beliau tidak mengetahui Syarikat Novelles Beauty Centre Sdn Bhd itu mempunyai beban kewangan semasa berjumlah RM2.4 juta.
Beliau juga tidak mengetahui syarikat berkenaan mempunyai rizab simpanan berjumlah RM1.9 juta.
Bagaimanapun, Rita yang berkelulusan Ijazah Sarjana Perniagaan Antarabangsa dari Universiti Nottingham Trent menafikan cadangan peguam Manjeet Singh Dillon yang mewakili Pathmanabhan bahawa beliau tidak mempunyai pengetahuan dalam bidang itu.
Rita berkata kali terakhir beliau memeriksa akaun syarikat itu ialah beberapa bulan lepas tetapi tidak mengingati tarikh sebenar.
Walaupun berada di luar negara, Rita berkata tetapi ibunya masih tetap memaklumkannya mengenai urusan perniagaan dan pelaburan termasuk urusan pembelian tanah di Pulau Pinang yang dikatakan berjumlah RM1.2 juta tetapi beliau tidak mengetahui secara terperinci mengenai perkara itu.

Sosilawati tidak balik tiga hari

@utusanonline
Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
dan SUWARNI MOKHTAR
"Saya seterusnya mengarahkan anggota unit MPV (kereta peronda polis) untuk ke tempat itu bagi memastikan kenderaan itu memang berada di lokasi yang dimaklumkan," katanya semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin.










Habishah Bahari (kanan) ditemani Junaidah Ismail sewaktu hadir memberi keterangan dalam perbicaraan kes bunuh Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya di Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 7 Julai - ''Shah, Kak Wati tak balik tiga hari pergi Genting.'' Itulah kata-kata terakhir jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya kepada Habishah Bahari, 47, semasa menghubungi kawan baiknya itu buat kali ketiga pada malam dia dikatakan dibunuh bersama pemandu, peguam serta penasihat kewangannya. Habishah yang memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini berkata, dia berasa risau selepas talian terputus begitu sahaja kerana Sosilawati hanya membahasakan dirinya sebagai Kak Wati apabila susah hati.
Dalam keadaan biasa, jelas saksi pendakwaan ke-16 itu, rakannya itu membahasakan dirinya sebagai aku.
''Saya jadi risau, berdebar-debar dan tidak sedap hati sebab dia bahasakan dirinya Kak Wati dengan nada yang lembut,'' katanya tersekat-sekat semasa disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Idham Abd. Ghani.
Habishah dilihat tidak dapat menahan kesedihan dan terus menangis tanpa sempat menghabiskan jawapan sebelum mahkamah berhenti rehat bagi memberi masa untuk saksi itu menenangkan diri.
Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42; bersama tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; R. Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh Sosilawati, 47, Kamaruddin Shamsuddin, 47; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38.
Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.
Terdahulu, kata Habishah, dia menerima panggilan pertama Sosilawati semasa sedang berbuka puasa di rumah seorang kawan pada pukul 7.30 malam, 30 Ogos 2010.
Beliau turut mendengar suara ramai orang sedang bercakap-cakap seolah-olah panggilan rakannya itu dibuat di kedai makan.
''Sosilawati kata, 'Wei, aku tak percaya Kamal (Kamaruddin) masuk bilik aku, Dia ambil gambar bogel aku, Kau pergi rumah aku, kau masuk ke dalam bilik air, kau check ada kamera tersorok tak'. Kemudian talian terus terputus.
''Saya hairan sebab kenapa ayat yang diguna, 'Kamal ambil gambar bogel aku' sebab tidak ada apa-apa petanda Kamal boleh berbuat demikian. Lagipun selama tiga tahun kenal Kamal, dia seorang yang jujur, baik hati, ikhlas, lembut, setia dan patuh pada arahan,'' jelasnya.
Berikutan itu, jelas Habishah, dia cuba menghubungi semula Sosilawati sebanyak lima kali tetapi panggilan itu tidak dijawab walaupun kedengaran nada dering.
Selepas lima hingga 10 minit kemudian, katanya, Sosilawati menghubunginya semula dengan menggunakan talian yang sama.
''Kali kedua dia call, saya tanya, Kak Wati, kau cakap apa aku tak faham. Dia kata tak apa, kau pergi dulu kat rumah aku, check kat bilik aku. Nanti balik aku cerita. Selepas itu dia terus letak telefon.
''Panggilan kali ketiga dan terakhir saya terima selepas saya solat Maghrib pada malam sama,'' katanya.
Menurut Habishah, dia hanya pergi ke rumah Sosilawati dan berjumpa anak-anak kawan baiknya itu sebaik sahaja selesai urusan di kedai jahitnya di Plaza Idaman Gombak pada pukul 11 malam.
Dia memberitahu anak-anak Sosilawati tentang apa yang diberitahu oleh ibu mereka serta menyuruh memeriksa bilik dan bilik air tetapi tiada sebarang kamera tersorok dijumpai.
Kata Habishah, dia pulang ke rumah dua jam kemudian dan menerima panggilan telefon daripada anak lelaki Sosilawati mengatakan akan ke Shah Alam bersama kakaknya, Erni Dekritawati Yuliana untuk mencari kereta Noorhisham.
Ditanya tentang peristiwa sebelum itu, kata saksi, dia diminta menemankan Sosilawati ke Banting pada 30 Ogos 2010 untuk berjumpa dengan peguam Pathma bagi menukar dan mendapatkan cek bertarikh sebelum hari raya.
''Saya tidak temankan dia sebab masa itu saya sibuk. Saya tunggu dia call tetapi dia tidak call. Jadi saya ingat mungkin saya tidak perlu pergi.
''Pukul 5 petang saya call, Sosilawati kata dia dalam perjalanan ke Banting dan ada tunggu tetapi saya tidak datang. Jadi dia pergi dulu sebab nak cepat,'' katanya.
Menjawab soalan peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Matan, Habishah mengakui menyuruh anak-anak Sosilawati membuat laporan polis sebagai langkah berjaga-jaga walaupun menganggap dakwaan terhadap Kamal tidak berasas.
Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir yang masuk hari keempat bersambung esok.


Hari Ke Lapan

gambar kereta jutawan kosmetik
Awang temui BMW X5 Sosilawati

SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini diberitahu bahawa seorang penduduk flat di Subang Jaya melihat kenderaan BMW X5 berwarna hitam yang digunakan oleh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain pada hari mereka dilaporkan hilang dipercayai dibunuh.
Sarjan Jaswant Singh, 52, berkata, beliau menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki bernama 'Awang' di antara pukul 8.45 dan 8.50 malam semasa beliau bertugas sebagai penyelia di bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya pada 6 September 2010.
"Saya terima maklumat daripada Encik Awang bahawa dia telah nampak kenderaan jenis BMW bernombor pendaftaran WTL 11 yang diletakkan di tempat letak kereta Flat Angsana, Pangsapuri USJ, Subang Jaya.
Saksi ke-18 pendakwaan itu memberi keterangan pada perbicaraan kes bekas peguam, N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyagan, R. Matan dan R. Khatavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47, pegawai bank, Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara pukul 8.30 malam dan 9.40 malam pada 30 Ogos 2010.
Pathmanabhan, 42; Thilaiyagan, 20; Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Jaswant berkata, beliau memaklumkan kepada Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, semua ketua bahagian dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor mengenai penemuan kereta itu dan menunggu arahan selanjutnya sehingga pasukan forensik dan unit-unit lain tiba.
Ketika disoal balas peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh ketiga, Matan, saksi itu berkata, beliau tidak mencatatkan nama penuh, nombor kad pengenalan dan alamat pemanggil itu.
Amer Hamzah: Ada tidak Awang beritahu berapa lama kereta itu berada di sana?
Jaswant: Awang kata kereta tersebut sudah lama berada di situ tetapi dia baru perasan (kereta milik Sosilawati) selepas menonton berita di televisyen.

 Kes Sosilawati: Amah dengar wanita jerit, nampak ‘api besar’
THE MALAYSIAN INSIDER
SHAH ALAM, 03 Ogos, 2011 – Seorang pembantu rumah warga Indonesia memberitahu Mahkamah Tinggi yang mendengar perbicaraan kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain bahawa beliau mendengar dua kali jeritan wanita di kawasan ladang di Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat.
Saksi pendakwaan ke-33, Siti Hamidah Karnax, 18, berkata dia mendengar jeritan wanita itu kira-kira pukul 9 malam, 30 Ogos 2010 semasa sedang mengisar adunan tose, sejenis makanan kaum India, di dalam asrama pekerja di ladang itu.
Laporan Bernama Online menyebut, menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Idham Abd Ghani apakah reaksi dia selepas mendengar jeritan itu, Siti Hamidah berkata, dia buat biasa sahaja manakala yang lain di dalam asrama itu sedang menonton televisyen dan menikmati tose.
Ditanya bagaimana bunyi jeritan itu, beliau berkata: ”Aaaaaaahh”, “Aaaaaaah” dan jeritan itu didengar selang satu ke dua saat.
Siti Hamidah berasal dari Sunda, Indonesia adalah bekas pembantu rumah kepada peguam N. Pathmanabhan, 42, dan pekerja ladang R. Khatavarayan, 31, yang sedang dibicarakan bersama R. Thilaiyalagan, 20, dan R.Matan, 21, atas dakwaan membunuh Sosilawati, 47 (gambar).
Keempat-empat mereka juga dituduh membunuh pegawai Bank CIMB Cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, peguam Sosilawati, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamarudin Shamsuddin, 44, di Lot No 2001 Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, Selangor di antara pukul 8.30 malam hingga pukul 9.45 malam, 30 Ogos 2010.
Siti Hamidah berkata kemudiannya kira-kira pukul 1 pagi dia diarahkan oleh Jacinta, isteri Khatavarayan, mengambil barang-barang dalam rumah karaoke di dalam ladang itu.
Sebelum itu, katanya dia telah diarahkan oleh Jacinta untuk menyediakan dua helai kemeja-T – satu berlengan dan satu tidak berlengan, seluar panjang sukan, tuala, syampu, bedak, baldi dan kunyit dan diletakkan di pintu belakang asrama pekerja.
Siti Hamidah berkata setibanya di rumah karaoke itu, dia melihat barang-barang itu dalam keadaan bersepah dan nampak Khatavarayan bersama empat orang pekerja tetapi tertuduh pertama, Patmanabhan tidak kelihatan.
Kepada soalan Idham apa lagi yang dia nampak, Siti Hamidah berkata dia ternampak api besar dekat rumah yang diduduki Thilaiyalagan di dalam ladang itu.
Ditanya sebesar mana api itu, katanya “setinggi pokok sawit” dan menurutnya dia pernah nampak api di ladang itu semasa seorang lelaki yang bernama Raja dari India datang ke sana dan kali kedua semasa seorang lelaki yang dikenali sebagai Syafik datang ke ladang berkenaan.
Saksi itu juga memberitahu mahkamah, dia juga nampak tiga lelaki dan seorang wanita berambut panjang separas bahu berjaket biru berada di pondok rehat di ladang itu pada pukul 7 malam, 30 Ogos 2010.
Dia berkata terdahulu sebelum pukul 5 petang, Jacinta telah mengarahkan dia dan beberapa pekerja ladang supaya menutup tingkap dan pintu asrama.
Selepas itu, dia diarahkan oleh Jacinta mengambil parang dan dia mengambil dua parang dan satu pisau dari atas almari di dalam bilik Khatavarayan dan meletakkannya di belakang pintu dan nampak Khatavarayan meletakkan parang dan pisau itu ke dalam kenderaan pacuan empat roda, Isuzu D-Max berwarna kelabu.
Katanya kemudian dia nampak Pathmanabhan datang dan berbincang dengan Khatavarayan di luar dan selepas itu Khatavarayan naik kereta dalam keadaan cemas.
Semasa disoal balas oleh peguam yang mewakili Pathmanabhan, Manjeet Singh Dhillon, Siti Hamidah mengakui dia menipu umurnya 23 tahun di dalam pasportnya semasa memasuki Malaysia untuk bekerja sebagai pembantu rumah di Kelantan pada tahun 2008 sedangkan pada ketika itu beliau berumur 15 tahun.
Katanya, dia melarikan diri dari majikannya di Kelantan kerana mendakwa dipukul majikannya sebelum pergi ke Kuala Lumpur dan bekerja dengan Pathmanabhan pada Mac 2009 dan seterusnya dibawa ke ladang itu untuk bekerja dengan Khatavarayan pada Disember 2009.
Dia juga mengakui pernah dipukul oleh isteri Pathmanabhan dengan pelepah kelapa sawit dan dipukul oleh Khatavarayan dan Jacinta dengan tangan serta rotan.
Bagaimanapun, ketika disoal oleh Manjeet Singh mengapa dia tidak melarikan diri sebagaimana yang dilakukan semasa di Kelantan, Siti Hamidah berkata: “Orang yang lari kalau ditangkap akan dipukul dengan teruk.”
Dia juga menafikan dijanjikan oleh pihak polis hadiah selepas kes ini selesai.
Ketika disoal balas oleh Ravi Nekko, peguam yang mewakili Khatavarayan, sama ada dia bersetuju bahawa pada 30 Ogos 2010, hari itu hujan, Siti Hamidah berkata: “tidak bersetuju.”
Saksi itu juga memberitahu bahawa Khatavarayan akan mandi kunyit jika ada “kebakaran.”
Bagaimanapun, Siti Hamidah tidak bersetuju dengan cadangan Ravi bahawa Khatavarayan mandi kunyit apabila dia balik lewat kerana ada bayi di dalam rumah itu iaitu anak Thilaiyalagan yang dibela Jacinta.
Dia menafikan bahawa tindakannya memberi keterangan pada hari ini bermotifkan untuk membalas dendam dengan menegaskan bahawa ia bagi menyatakan kebenaran

5 comments:

Anonymous said...

Hari baik semua orang,

Saya tidak dapat menyembunyikan kesaksian ini besar yang berlaku dalam hidup saya saya akan menyukai semua orang tahu ia dan menjadi partaker itulah sebabnya saya mahu berkongsi kepada seluruh dunia dengan meletakkan advert ini secara online, saya Kike A.A, saya hidup di Negeri Melaka Malaysia , Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Logan untuk kebaikan beliau atas kehidupan keluarga saya, saya tidak pernah tahu bahawa masih ada yang ikhlas dan boleh dipercayai pemberi pinjaman seperti ini di internet dan di bumi. Hanya beberapa hari saya berada di Cari untuk pinjaman sebanyak $ 95,000.00 dolar, kerana saya telah kehabisan wang untuk makan, yuran sekolah, perniagaan saya benar-benar akan keluar modal dan sewa saya. Saya telah scammed kira-kira $5,200 dolar sebelum ini, jadi dengan itu saya mengambil keputusan untuk tidak melibatkan diri saya dalam perniagaan tersebut sekali lagi. Tetapi seorang rakan saya memperkenalkan saya kepada sebuah firma pinjaman kerana penampilan dan perbuatan saya dan juga saya mengeluh kepada beliau. Dan saya memberitahu beliau bahawa saya tidak berminat untuk perjanjian pinjaman apa-apa lagi tetapi dia memberitahu saya bahawa masih terdapat pemberi pinjaman ikhlas yang beliau akan mengesyorkan saya, dan dia memberi saya butir-butir mengenai lelaki ini Encik Logan Bryan maka saya mengambil keputusan untuk memberikan satu perbicaraan yang lebih banyak dan saya paling bersyukur dan bertuah hari, saya telah diberikan sejumlah $95,000,00 ringgit pinjaman oleh besar firma berhemat kewangan Perkhidmatan ini, jika anda memerlukan tahan lama tulen, ikhlas dan Amanah layak pemberi pinjaman pinjaman atau bantuan kewangan dan juga anda boleh dipercayai dan boleh dipercayai , mampu membayar kembali pada masa masanya dana saya akan nasihat anda untuk menghantar orang hubungan anda kepadanya melalui e-mel: (prudentfinancialservice1@gmail.com). baik suami indah saya menyampaikan ucapan beliau kepada anda Encik Logan Bryan juga jika tidak untuk anda, saya tidak dapat membayangkan kehidupan cara yang sepatutnya untuk keluarga saya hari. Sila saya saya merayu semua orang yang akan datang di posting ini untuk membantu saya mengucapkan terima kasih kepadanya dan jika anda memerlukan pinjaman dilakukan tidak teragak-agak untuk menghubunginya Dialah legit saya bermakna paling layak boleh dipercayai, dan saya akan sentiasa berkongsi ini kejutan besar dan kesaksian yang berlaku di dalam kehidupan saya sehari-hari.

steven lugard said...

Greetings....
Check out these blank ATM cards today. My name is Steven Lugard from California. A successful business owner and father. I got one of these already programmed blank ATM cards that allows me withdraw a maximum of $5,000 daily for 30 days. I am so happy about these cards because I received mine last week and have already used it to get $20,000. Mr RICHARD COSMOS of ultimatehackersworlds@gmail.com is giving out these cards to support people in any kind of financial problem. I must be sincere to you, when i first saw the advert, I believed it to be illegal and a hoax but when I contacted Mr RICHARD COSMOS, he confirmed to me that although it is illegal, nobody gets caught while using these cards because they have been programmed to disable every communication once inserted into any Automated Teller Machine(ATM). If interested contact him as soon as possible ultimatehackersworlds@gmail.com

Unknown said...

sudah ke tali gantong ke blum

Randika Robby Farel said...

HALO

Mendapatkan pinjaman menjadi lebih mudah hanya jika Anda mengajukan pinjaman dengan ONE BILLION RISING FUND

 Mereka 100% dapat diandalkan dan dapat dipercaya dan saya adalah saksi hidup dari kemurahan hati organisasi keuangan yang hebat ini.
Anda yang sedang mencari bantuan keuangan dan Anda merasa kesulitan untuk mendapatkan pinjaman karena terlalu banyak pemberi pinjaman palsu online menunggu siapa yang akan menjadi korban niat jahat mereka, tetapi saya memberi tahu Anda hari ini untuk tidak khawatir lagi

Jadilah cerdas dan ajukan pinjaman dengan ONE BILLION RISING FUND karena mereka dapat membantu Anda mencapai potensi dalam hidup Anda setelah Anda memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman mereka.

CATATAN
ONE BILLION RISING FUND hanya akan memberi Anda pinjaman jika tujuan peminjaman adalah sebagai berikut

1) TINGKATKAN ARUS KAS BISNIS ANDA
2) PERALATAN PEMBELIAN
3) MEMBAYAR UNTUK PERLUASAN PROYEK
4) INVENTARISASI PEMBELIAN
5) GUNAKAN PEMBAYARAN

Jika niat Anda untuk meminjam uang bukan dari alasan yang tercantum di atas, maka ONE BILLION RISING FUND dapat menolak permintaan pengajuan pinjaman Anda.

ONE BILLION RISING FUND mungkin tidak memberi Anda pinjaman untuk hal-hal berikut ini

1) Pinjaman Mobil
2) Pinjaman Rumah
3) Biaya Pernikahan
4) Pinjaman Pemodelan Rumah
5) Pinjaman Uang Sekolah
6) Pinjaman Darurat
7) Pinjaman Pembelian Alat
8) Biaya Makan
9) Beban Tunas Kendaraan
10) Konsolidasi Hutang


Hubungi ONE BILLION RISING FUND dan dapatkan pinjaman untuk meningkatkan pendapatan tunangan Anda dan jadilah saksi seperti saya.

Hal termanis dalam arsip adalah ketika Anda memiliki bantuan tunangan yang dapat diandalkan untuk membantu Anda meningkatkan standar hidup dan bisnis Anda.

Hubungi organisasi keuangan besar ini dan jadikan hidup Anda diatur oleh syarat dan ketentuan pinjaman mereka


NAMA PERUSAHAAN: ONE BILLION RISING FUND
GMAIL PERUSAHAAN: onebillionrisingfund@gmail.com
lokasi: San Francisco. California. BARAT AMERIKA SERIKAT
NOMOR TEL: +1 267 526 5352
NOMOR WHATSAPP: +1 267 526 5352

Randika Robby Farel said...

HALO

Mendapatkan pinjaman menjadi lebih mudah hanya jika Anda mengajukan pinjaman dengan ONE BILLION RISING FUND

 Mereka 100% dapat diandalkan dan dapat dipercaya dan saya adalah saksi hidup dari kemurahan hati organisasi keuangan yang hebat ini.
Anda yang sedang mencari bantuan keuangan dan Anda merasa kesulitan untuk mendapatkan pinjaman karena terlalu banyak pemberi pinjaman palsu online menunggu siapa yang akan menjadi korban niat jahat mereka, tetapi saya memberi tahu Anda hari ini untuk tidak khawatir lagi

Jadilah cerdas dan ajukan pinjaman dengan ONE BILLION RISING FUND karena mereka dapat membantu Anda mencapai potensi dalam hidup Anda setelah Anda memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman mereka.

CATATAN
ONE BILLION RISING FUND hanya akan memberi Anda pinjaman jika tujuan peminjaman adalah sebagai berikut

1) TINGKATKAN ARUS KAS BISNIS ANDA
2) PERALATAN PEMBELIAN
3) MEMBAYAR UNTUK PERLUASAN PROYEK
4) INVENTARISASI PEMBELIAN
5) GUNAKAN PEMBAYARAN

Jika niat Anda untuk meminjam uang bukan dari alasan yang tercantum di atas, maka ONE BILLION RISING FUND dapat menolak permintaan pengajuan pinjaman Anda.

ONE BILLION RISING FUND mungkin tidak memberi Anda pinjaman untuk hal-hal berikut ini

1) Pinjaman Mobil
2) Pinjaman Rumah
3) Biaya Pernikahan
4) Pinjaman Pemodelan Rumah
5) Pinjaman Uang Sekolah
6) Pinjaman Darurat
7) Pinjaman Pembelian Alat
8) Biaya Makan
9) Beban Tunas Kendaraan
10) Konsolidasi Hutang


Hubungi ONE BILLION RISING FUND dan dapatkan pinjaman untuk meningkatkan pendapatan tunangan Anda dan jadilah saksi seperti saya.

Hal termanis dalam arsip adalah ketika Anda memiliki bantuan tunangan yang dapat diandalkan untuk membantu Anda meningkatkan standar hidup dan bisnis Anda.

Hubungi organisasi keuangan besar ini dan jadikan hidup Anda diatur oleh syarat dan ketentuan pinjaman mereka


NAMA PERUSAHAAN: ONE BILLION RISING FUND
GMAIL PERUSAHAAN: onebillionrisingfund@gmail.com
lokasi: San Francisco. California. BARAT AMERIKA SERIKAT
NOMOR TEL: +1 267 526 5352
NOMOR WHATSAPP: +1 267 526 5352