Thursday, July 07, 2011

BENCANA MH17 : TERHEMPAS ATAU DITEMBAK ?

MH17 terhempas: Mayat ditemui di lokasi, serpihan bersepah sejauh beberapa kilometer

KUALA LUMPUR: 
Astro Awani | Diterbitkan pada 

Bangkai pesawat MH17 yang ditemui.
- AFP PHOTO/DOMINIQUE FAGET

Pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang terputus hubungan pada kira-kira 1415 (GMT)  dari waypoint Tamak, sekitar 50km dari sempadan Ukraine dan Rusia telah disahkan terhempas menurut laporan AFP. AFP turut melaporkan beberapa mayat telah ditemui di sekitar lokasi pesawat terhempas dan serpihan dikatakan bersepah sejauh beberapa kilometer. Ekor pesawat malang itu dijumpai di sebuah ladang jagung berhampiran manakala pasukan mencari dan menyelamat kelihatan di lokasi. Pesawat Boeing 777 itu berlepas dari Amsterdam pada 12.15 tengahari (waktu tempatan) dan sepatutnya tiba di Kuala Lumpur pada pukul 6.10 pagi Jumaat.


Empat perancang utama MH17 dikenal pasti
SINAR HARIAN | | 19 Jun 2019



Foto empat perancang utama insiden Malaysia Airlines MH17 
yang ditembak jatuh di timur Ukraine pada tahun 
2014 dikenal pasti. - Foto Twitter / Aric Toller

SHAH ALAM - Laporan Pasukan Penyiasat Bersama (JIT) mendedahkan empat suspek dikenal pasti sebagai perancang utama insiden Malaysia Airlines MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine pada tahun 2014. Ia dilaporkan dalam satu sidang media di Belanda, hari ini. Memetik Harian Metro, pasukan penyiasat JIT berkata tiga suspek adalah warga Rusia, manakala seorang warga Ukraine.

“Semuanya bekerja untuk agensi perisikan tentera (GRU) dari puak pemisah Donetsk People's Republic ketika kejadian. Igor Girkin digelar 'Menteri Pertahanan' untuk wilayah Donetsk,” katanya. JIT menambah, tiga daripada suspek aktif dalam gerakan bersenjata.

“Pendakwa raya akan dakwa empat suspek yang menjadi perancang utama dalam kejadian di Mahkamah Jenayah Belanda,” katanya. Pesawat Malaysian Airlines itu meletup di udara ketika terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur di ruang udara timur Ukraine pada 17 Julai 2014. Semua 298 penumpang, sebahagian besarnya rakyat Belanda serta anak kapal terbunuh. Penumpang lain membabitkan rakyat Australian, Britain, Malaysia dan Indonesia.


Keluarga mangsa MH17 tuduh Putin dalang sebenar tragedi
SINAR HARIAN | | 19 Jun 2019



BELANDA - Waris mangsa tragedi MH17 menamakan Presiden Russia Vladimir Putin sebagai dalang utama insiden berkenaan. Ibu kepada anak lelaki dan menantu yang terbunuh dalam nahas terbabit Silene Fredriksz memberitahu wartawan, kejadian tersebut berlaku kerana presiden itu.

"Dia mewujudkan situasi ini dan dia adalah orang penting yang bertanggungjawab,” katanya selepas anggota keluarga diberi taklimat berkenaan insiden dalam satu sidang media di Belanda, hari ini. Menerusi laporan Pasukan Penyiasat Bersama (JIT) empat suspek didakwa atas tuduhan membunuh selepas menembak jatuh pesawat MH17 milik Penerbangan Malaysia (MAS) di timur Ukraine pada 2014 akan dibicarakan seawal tahun depan. Empat individu yang dinamakan Pasukan Penyiasatan Bersama Antarabangsa (JIT) adalah Igor Gerkin, Sergey Dubinsky, Oieg Pulatov dari Russia manakala Leonid Kharchenko, seorang warganegara Ukraine. - AFP


Suspek utama MH17 nafi penglibatan pemberontak Ukraine
SINAR HARIAN | | 19 Jun 2019



Igor Girkin nafi dirinya dan pemberontak pro-Rusia terlibat dalam 
insiden MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine pada 2014.

MOSCOW - Salah seorang suspek yang dinamakan sebagai perancang utama insiden Malaysia Airlines MH17 menafikan pemisah pro-Rusia sebagai dalang di sebalik serangan peluru berpandu BUK yang meragut nyawa 280 orang di dalam pesawat tersebut. Pesawat itu ditembak jatuh peluru berpandu buatan Soviet di kawasan dikawal pemberontak di timur Ukraine pada Julai 2014, kira-kira 40 kilometer dari sempada Rusia. Ia adalah lokasi di mana pertempuran berlanjutan selama beberapa bulan antara tentera Ukraine dan pemisah disokong Rusia.

"Saya hanya boleh mengatakan pemberontak tidak menembak jatuh pesawat itu," kata Igor Strelkov yang juga dikenali sebagai Igor Girkin kepada agensi berita Interfax di Rusia. Hari ini, penyiasat antarabangsa berkata mereka mengeluarkan waran tangkap ke atas Girkin dan tiga lagi suspek lain berhubung insiden MH17. Pendakwa raya Belanda, Fred Westerbeke berkata, kesemua lelaki tersebut 'akan dipertanggungjawabkan' kerana membawa senjata pemusnah BUK Telar ke timur Ukraine. Ahli keluarga mangsa pula berkata, keempat-empat suspek akan didakwa sebagai perancang utama di Mahkamah Jenayah Belanda pada 9 Mac 2020. Sementara itu, Girkin yang dipercayai tinggal di Moscow memberitahu Interfax bahawa beliau tidak akan memberi keterangan dalam kes tersebut.

"Saya enggan mengulas lanjut mengenai perkara ini. Saya dan pemberontak tidak terlibat," katanya. Terdahulu, Kremlin enggan mengulas laporan Pasukan Penyiasatan Bersama Antarabangsa (JIT) yang menyiasat insiden berkenaan. Kremlin berkata, Rusia bukan sebahagian daripada siasatan. Tahun lalu, JIT berkata peluru berpandu anti-pesawat BUK yang menembak jatuh MH17 adalah milik briged tentera Rusia yang berpangkalan di Kursk. Moscow berulang kali menafikan sebarang pembabitan dalam menembak jatuh pesawat Boeing 777 itu, sebaliknya menyalahkan Kiev. - AFP


MH17 ditembak jatuh peluru berpandu tentera Rusia                - Pasukan penyiasat
Agensi
Mei 24, 2018 22:00 MYT

BUNNIK: Sistem peluru berpandu antipesawat 53 Angkatan Bersenjata Rusia digunakan untuk menembak jatuh penerbangan Malaysia Airlines MH17 di timur Ukraine pada tahun 2014, kata pasukan penyiasat kes itu pada Khamis.Pesawat dengan 298 penumpang di mana dua pertiga daripadanya ialah warga Belanda ditembak jatuh peluru berpandu buatan Rusia pada 17 Julai 2014 di ruang udara wilayah yang dikawal puak pemisah pro-Rusia.

 
Penyiasat merayu orang ramai untuk membantu mengenal pasti
krew yang mengendalikan peluru berpandu dan menentukan 
dari mana arahan itu datang.

"Sistem peluru berpandu yang digunakan adalah daripada tentera Rusia, Briged ke-53. Kita tahu apa yang digunakan, tetapi orang yang bertanggungjawab terhadap BUK ini, kita tidak dapat pastikan," kata Ketua Pendakwa Belanda, Fred Westerbeke kepada Reuters.


 Misil, Faktor Luaran Penyebab Nahas MH17
The Vocket.com  October 14, 2015


Selepas MH370 hilang tanpa dikesan, Malaysia digemparkan dengan sebuah lagi pesawat Malaysia Airlines (MAS) yang jatuh di kawasan negara Ukraine pada 17 Julai 2014. Pesawat MH17 tersebut dalam perjalanan dari Amsterdam, Netherlands ke Kuala Lumpur, Malaysia. MH17 merupakan sebuah kapal terbang komersil model Boeing 777-200 dengan nombor pendaftaran 9M-MRD milik MAS telah dikendalikan oleh anak-anak kapal yang berwibawa dan berkelayakan.

Saat Nahas MH17 Berlaku

MH17 terbang berdekatan sempadan Ukraine/Rusia pada ketinggian 33,000 kaki, di bawah kawalan Kawalan Trafik Udara Ukraine.
Pada 13.20:30 jam (15.20:30 CET) kepala peledak diletupkan di luar dan di atas sebelah kiri kokpit penerbangan MH17. Ia adalah kepala peledak 9N314M yang dibawa di atas peluru berpandu siri 9M38 yang dilancarkan dari Buk, sistem peluru berpandu permukaan-ke-udara.
Impak letupan tersebut telah membunuh tiga orang serta-merta di dalam kokpit dan menyebabkan kerosakan struktur yang telah mendorong bahagian-bahagian kapal terbang retak dan pecah di udara.
Perpecahan bahagian kapal terbang telah menyebabkan kawasan bangkai kapal terbang dan isi-isinya bertebaran meliputi 50 kilometer persegi di antara kampung Petropavlivka dan pekan Hrabove, Ukraine.
Nahas itu telah menyebabkan kesemua penghuni MH17 seramai 298 orang kehilangan nyawa pada hari kejadian tersebut.

Lain-lain Faktor Punca Nahas Dipertimbangkan Dan Ditolak Kebarangkaliannya

Walaupun pihak penyiasatan telah mempertimbangkan sebab-sebab lain terjadinya nahas ini, hanya letupan dari luar oleh misil ini menepati dan konsisten dengan bukti-bukti yang ditinggalkan di badan dan kerangka MH17.

Antara kebarangkalian yang telah dipertimbangkan ialah:

Faktor semulajadi

Walaupun ada berlaku ribut kilat di kawasan di mana ia nahas, tiada bukti menunjukkan bangkai atau data direkodkan disebabkan oleh panahan kilat. Bentuk kerosakan pada kapal terbang menunjukkan tiada serangan meteor berlaku ke atasnya. Manakala, data Aerospace Corporation menunjukkan tiada debu-debu angkasa lepas memasuki kawasan atmospfera antara 10 dan 19 Julai 2014. Maka, faktor semulajadi seperti panahan petir, meteor dan debu angkasa lepas bukan punca MH17 retak dan pecah serta terhempas di kawasan Ukraine.

Kemungkinan punca dalaman

Tangki minyak kapal terbang tidak menyebabkan kapal terbang meletup atau terbakar sehingga jatuh terjunam ke bumi. Api yang besar di darat menunjukkan tangki minyak kapal terbang masih dalam keadaan baik dan masih mempunyai kuantiti minyak yang banyak untuk menghasilkan api sebesar itu. Kerosakan bahagian-bahagian enjin juga tidak menyebabkan bentuk lubang tebuk. Di samping itu, sekiranya berlaku kegagalan enjin yang berleluasa ia tidak akan merosakkan kokpit. Ini kerana kerosakan fiuslaj akan terhad kepada kawasan bersebelahan dengan enjin sahaja.

Letupan di kabin atau bahagian bagasi ditolak kerana bentuk kerosakan yang ditemui di bangkai MH17 tidak menunjukkan berlakunya kesan letupan dalaman.

Misil, Faktor Luaran Penyebab Nahas MH17

Beratus-ratus lubang dan tanda memantul yang diperhatikan pada fiuslaj hadapan dan dalam kokpit menunjukkan terdapat pelbagai impak dari lebih 800 objek bertenaga tinggi dari luar ke arah kapal terbang terutama di kawasan umum di sebelah kiri, dan ke atas, kokpit.
Objek bertenaga tinggi yang melanda di luar pesawat tersebut adalah tertumpu sekitar bahagian kiri badan pesawat bermula bersebelahan dengan kokpit tingkap 2 dan 3.

Bahagian dalam kokpit, termasuk belah kiri kerusi kokpit, menunjukkan bukti perpecahan besar-besaran, penghancuran yang dahsyat dan mempunyai berpuluh-puluh lubang penembusan.

Kepadatan penembusan objek berkurangan di kawasan ke arah belakang dan ia berakhir di depan pintu penumpang sebelah kiri, pintu 1L. Ketumpatan paling tinggi ialah kira-kira 250 kesan bagi satu meter persegi.
Bukti kerosakan letupan telah ditemui di sekitar kokpit dalam bentuk bopeng dan jelaga. Beberapa panel fiuslaj hadapan menunjukkan bentuk berubah akibat letupan itu.
MH17 Terbang Di Atas Zon Konflik

Pada hari kejadian, krew penerbangan mengikuti pelan perjalanan yang telah dibenarkan seperti berikut:
Pihak-pihak penerbangan yang terlibat tidak cukup mengenalpasti risiko membenarkan penerbangan awam melalui kawasan konflik bersenjata di bahagian timur Ukraine.

Pihak berkuasa Ukraine melaporkan kapal terbang tentera telah ditembak jatuh pada 14 dan 16 Julai, dan mereka turut menyatakan sistem senjata dapat mencapai altitude ketinggian yang biasa digunakan oleh pesawat awam. Ini memberikan sebab yang kukuh untuk menutup ruang udara di atas bahagian timur Ukraine untuk penerbangan awam sebagai langkah berjaga-jaga.
Tetapi, pihak lain yang terlibat seperti operator penerbangan di negara ia beroperasi dan pihak ketiga seperti ICAO tidak dapat mengenalpasti potensi risiko tersebut.

ICAO tidak meminta pihak berkuasa Ukraine tentang pengurusan ruang udara dan tidak menawarkan apa-apa bantuan sewaktu tempoh berlakunya konflik di bahagian timur Ukraine.
Ini menyebabkan operator penerbangan termasuk MAS menganggap ruang udara Ukraine adalah selamat berikutan tiada apa-apa amaran spesifik dikeluarkan kepada penerbangan awam semasa tempoh di mana konflik Ukraine telah berkembang ke ruang udara. Dilaporkan 160 penerbangan awam melalui kawasan timur Ukraine pada hari kejadian tersebut dan ia hanya ditutup selepas nahas MH17.

Tanggungjawab sistem sedia ada untuk memastikan keselamatan penerbangan awam tidak menyediakan maklumat yang cukup untuk akses risiko di kawasan-kawasan konflik. Penilaian risiko bagi penerbangan awam menggunakan ruang udara kawasan konflik sepatutnya bukan sahaja perlu mengambil kira ancaman sebenar tetapi juga harus merangkumi risiko di mana niat atau keupayaan pihak-pihak berkonflik yang tidak dikenalpasti turut dinilai.

Dutch Safety Board mengumumkan keputusan penyiasatan akhir MH17 pada Selasa lalu bersama-sama laporan penuh dalam bentuk PDF menyatakan nahas MH17 kerana misil BUK buatan Rusia yang dilancarkan di dalam kawasan Ukraine tetapi tidak menamakan siapa yang bertanggungjawab ke atas nahas tersebut dan tidak menyatakan dengan spesifik siapakah yang melancarkan misil tersebut.


No comments: