MH17 terhempas: Mayat ditemui di lokasi, serpihan bersepah sejauh beberapa kilometer
KUALA LUMPUR:
KUALA LUMPUR:
Astro Awani | Julai 18, 2014 10:02 MYT
Bangkai pesawat MH17 yang
ditemui.
- AFP PHOTO/DOMINIQUE FAGET
Pesawat Malaysia
Airlines (MAS) MH17 yang terputus hubungan pada kira-kira 1415 (GMT) dari waypoint Tamak, sekitar 50km dari
sempadan Ukraine dan Rusia telah disahkan terhempas menurut laporan AFP. AFP
turut melaporkan beberapa mayat telah ditemui di sekitar lokasi pesawat
terhempas dan serpihan dikatakan bersepah sejauh beberapa kilometer. Ekor
pesawat malang itu dijumpai di sebuah ladang jagung berhampiran manakala
pasukan mencari dan menyelamat kelihatan di lokasi. Pesawat Boeing 777 itu
berlepas dari Amsterdam pada 12.15 tengahari (waktu tempatan) dan sepatutnya
tiba di Kuala Lumpur pada pukul 6.10 pagi Jumaat.
Empat perancang utama MH17 dikenal pasti
SINAR HARIAN | | 19 Jun 2019
Foto empat perancang utama
insiden Malaysia Airlines MH17
yang ditembak jatuh di timur Ukraine pada tahun
2014 dikenal pasti. - Foto Twitter / Aric Toller
SHAH ALAM - Laporan Pasukan
Penyiasat Bersama (JIT) mendedahkan empat suspek dikenal pasti sebagai
perancang utama insiden Malaysia Airlines MH17 yang ditembak jatuh di timur
Ukraine pada tahun 2014. Ia dilaporkan dalam satu sidang media di Belanda, hari
ini. Memetik Harian Metro, pasukan penyiasat JIT berkata tiga suspek adalah
warga Rusia, manakala seorang warga Ukraine.
“Semuanya bekerja untuk agensi
perisikan tentera (GRU) dari puak pemisah Donetsk People's Republic ketika
kejadian. Igor Girkin digelar 'Menteri Pertahanan' untuk wilayah Donetsk,”
katanya. JIT menambah, tiga daripada suspek aktif dalam gerakan bersenjata.
“Pendakwa raya akan dakwa empat
suspek yang menjadi perancang utama dalam kejadian di Mahkamah Jenayah
Belanda,” katanya. Pesawat Malaysian Airlines itu meletup di udara ketika
terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur di ruang udara timur Ukraine pada 17
Julai 2014. Semua 298 penumpang, sebahagian besarnya rakyat Belanda serta anak
kapal terbunuh. Penumpang lain membabitkan rakyat Australian, Britain, Malaysia
dan Indonesia.
Keluarga mangsa MH17 tuduh Putin dalang sebenar tragedi
SINAR HARIAN | | 19 Jun 2019
BELANDA - Waris mangsa tragedi MH17 menamakan Presiden Russia Vladimir
Putin sebagai dalang utama insiden berkenaan. Ibu kepada anak lelaki dan
menantu yang terbunuh dalam nahas terbabit Silene Fredriksz memberitahu
wartawan, kejadian tersebut berlaku kerana presiden itu.
"Dia mewujudkan situasi ini dan dia adalah orang penting yang
bertanggungjawab,” katanya selepas anggota keluarga diberi taklimat berkenaan
insiden dalam satu sidang media di Belanda, hari ini. Menerusi laporan Pasukan
Penyiasat Bersama (JIT) empat suspek didakwa atas tuduhan membunuh selepas
menembak jatuh pesawat MH17 milik Penerbangan Malaysia (MAS) di timur Ukraine
pada 2014 akan dibicarakan seawal tahun depan. Empat individu yang dinamakan
Pasukan Penyiasatan Bersama Antarabangsa (JIT) adalah Igor Gerkin, Sergey
Dubinsky, Oieg Pulatov dari Russia manakala Leonid Kharchenko, seorang
warganegara Ukraine. - AFP
Suspek utama MH17 nafi penglibatan pemberontak Ukraine
SINAR HARIAN | | 19 Jun 2019
Igor Girkin nafi dirinya dan pemberontak pro-Rusia terlibat dalam
insiden MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine pada 2014.
MOSCOW - Salah seorang suspek yang dinamakan sebagai perancang utama
insiden Malaysia Airlines MH17 menafikan pemisah pro-Rusia sebagai dalang di
sebalik serangan peluru berpandu BUK yang meragut nyawa 280 orang di dalam
pesawat tersebut. Pesawat itu ditembak jatuh peluru berpandu buatan Soviet di
kawasan dikawal pemberontak di timur Ukraine pada Julai 2014, kira-kira 40
kilometer dari sempada Rusia. Ia adalah lokasi di mana pertempuran berlanjutan
selama beberapa bulan antara tentera Ukraine dan pemisah disokong Rusia.
"Saya hanya boleh mengatakan pemberontak tidak menembak jatuh
pesawat itu," kata Igor Strelkov yang juga dikenali sebagai Igor Girkin
kepada agensi berita Interfax di Rusia. Hari ini, penyiasat antarabangsa
berkata mereka mengeluarkan waran tangkap ke atas Girkin dan tiga lagi suspek
lain berhubung insiden MH17. Pendakwa raya Belanda, Fred Westerbeke berkata,
kesemua lelaki tersebut 'akan dipertanggungjawabkan' kerana membawa senjata
pemusnah BUK Telar ke timur Ukraine. Ahli keluarga mangsa pula berkata,
keempat-empat suspek akan didakwa sebagai perancang utama di Mahkamah Jenayah
Belanda pada 9 Mac 2020. Sementara itu, Girkin yang dipercayai tinggal di
Moscow memberitahu Interfax bahawa beliau tidak akan memberi keterangan dalam
kes tersebut.
"Saya enggan mengulas lanjut mengenai perkara ini. Saya dan
pemberontak tidak terlibat," katanya. Terdahulu, Kremlin enggan mengulas
laporan Pasukan Penyiasatan Bersama Antarabangsa (JIT) yang menyiasat insiden
berkenaan. Kremlin berkata, Rusia bukan sebahagian daripada siasatan. Tahun
lalu, JIT berkata peluru berpandu anti-pesawat BUK yang menembak jatuh MH17
adalah milik briged tentera Rusia yang berpangkalan di Kursk. Moscow berulang
kali menafikan sebarang pembabitan dalam menembak jatuh pesawat Boeing 777 itu,
sebaliknya menyalahkan Kiev. - AFP
MH17 ditembak jatuh peluru berpandu tentera Rusia - Pasukan penyiasat
Agensi
Mei 24, 2018 22:00 MYT
BUNNIK: Sistem peluru berpandu antipesawat 53 Angkatan Bersenjata
Rusia digunakan untuk menembak jatuh penerbangan Malaysia Airlines MH17 di
timur Ukraine pada tahun 2014, kata pasukan penyiasat kes itu pada Khamis.Pesawat
dengan 298 penumpang di mana dua pertiga daripadanya ialah warga Belanda
ditembak jatuh peluru berpandu buatan Rusia pada 17 Julai 2014 di ruang udara
wilayah yang dikawal puak pemisah pro-Rusia.
Penyiasat merayu orang ramai untuk membantu mengenal pasti
krew yang mengendalikan peluru berpandu dan menentukan
dari mana arahan itu
datang.
"Sistem peluru berpandu yang digunakan adalah daripada tentera
Rusia, Briged ke-53. Kita tahu apa yang digunakan, tetapi orang yang
bertanggungjawab terhadap BUK ini, kita tidak dapat pastikan," kata Ketua
Pendakwa Belanda, Fred Westerbeke kepada Reuters.
The Vocket.com October 14, 2015
Selepas MH370 hilang tanpa
dikesan, Malaysia digemparkan dengan sebuah lagi pesawat Malaysia Airlines
(MAS) yang jatuh di kawasan negara Ukraine pada 17 Julai 2014. Pesawat MH17
tersebut dalam perjalanan dari Amsterdam, Netherlands ke Kuala Lumpur, Malaysia.
MH17 merupakan sebuah kapal terbang komersil model Boeing 777-200 dengan nombor
pendaftaran 9M-MRD milik MAS telah dikendalikan oleh anak-anak kapal yang
berwibawa dan berkelayakan.
Saat Nahas MH17 Berlaku
MH17 terbang berdekatan sempadan
Ukraine/Rusia pada ketinggian 33,000 kaki, di bawah kawalan Kawalan Trafik
Udara Ukraine.
Pada 13.20:30 jam (15.20:30 CET)
kepala peledak diletupkan di luar dan di atas sebelah kiri kokpit penerbangan
MH17. Ia adalah kepala peledak 9N314M yang dibawa di atas peluru berpandu siri
9M38 yang dilancarkan dari Buk, sistem peluru berpandu permukaan-ke-udara.
Impak letupan tersebut telah
membunuh tiga orang serta-merta di dalam kokpit dan menyebabkan kerosakan
struktur yang telah mendorong bahagian-bahagian kapal terbang retak dan pecah
di udara.
Perpecahan bahagian kapal terbang
telah menyebabkan kawasan bangkai kapal terbang dan isi-isinya bertebaran
meliputi 50 kilometer persegi di antara kampung Petropavlivka dan pekan
Hrabove, Ukraine.
Nahas itu telah menyebabkan
kesemua penghuni MH17 seramai 298 orang kehilangan nyawa pada hari kejadian
tersebut.
Lain-lain Faktor Punca Nahas
Dipertimbangkan Dan Ditolak Kebarangkaliannya
Walaupun pihak penyiasatan telah
mempertimbangkan sebab-sebab lain terjadinya nahas ini, hanya letupan dari luar
oleh misil ini menepati dan konsisten dengan bukti-bukti yang ditinggalkan di
badan dan kerangka MH17.
Antara kebarangkalian yang telah
dipertimbangkan ialah:
Faktor semulajadi
Walaupun ada berlaku ribut kilat
di kawasan di mana ia nahas, tiada bukti menunjukkan bangkai atau data
direkodkan disebabkan oleh panahan kilat. Bentuk kerosakan pada kapal terbang
menunjukkan tiada serangan meteor berlaku ke atasnya. Manakala, data Aerospace
Corporation menunjukkan tiada debu-debu angkasa lepas memasuki kawasan
atmospfera antara 10 dan 19 Julai 2014. Maka, faktor semulajadi seperti
panahan petir, meteor dan debu angkasa lepas bukan punca MH17 retak dan pecah
serta terhempas di kawasan Ukraine.
Kemungkinan punca dalaman
Tangki minyak kapal terbang tidak
menyebabkan kapal terbang meletup atau terbakar sehingga jatuh terjunam ke
bumi. Api yang besar di darat menunjukkan tangki minyak kapal terbang masih
dalam keadaan baik dan masih mempunyai kuantiti minyak yang banyak untuk
menghasilkan api sebesar itu. Kerosakan bahagian-bahagian enjin
juga tidak menyebabkan bentuk lubang tebuk. Di samping itu, sekiranya berlaku
kegagalan enjin yang berleluasa ia tidak akan merosakkan kokpit. Ini kerana
kerosakan fiuslaj akan terhad kepada kawasan bersebelahan dengan enjin sahaja.
Letupan di kabin atau bahagian
bagasi ditolak kerana bentuk kerosakan yang ditemui di bangkai MH17 tidak
menunjukkan berlakunya kesan letupan dalaman.
Misil, Faktor Luaran Penyebab
Nahas MH17
Beratus-ratus lubang dan tanda
memantul yang diperhatikan pada fiuslaj hadapan dan dalam kokpit menunjukkan
terdapat pelbagai impak dari lebih 800 objek bertenaga tinggi dari luar ke arah
kapal terbang terutama di kawasan umum di sebelah kiri, dan ke atas, kokpit.
Objek bertenaga tinggi yang
melanda di luar pesawat tersebut adalah tertumpu sekitar bahagian kiri badan
pesawat bermula bersebelahan dengan kokpit tingkap 2 dan 3.
Bahagian dalam kokpit, termasuk
belah kiri kerusi kokpit, menunjukkan bukti perpecahan besar-besaran,
penghancuran yang dahsyat dan mempunyai berpuluh-puluh lubang penembusan.
Kepadatan penembusan objek
berkurangan di kawasan ke arah belakang dan ia berakhir di depan pintu
penumpang sebelah kiri, pintu 1L. Ketumpatan paling tinggi ialah kira-kira 250
kesan bagi satu meter persegi.
Bukti kerosakan letupan telah
ditemui di sekitar kokpit dalam bentuk bopeng dan jelaga. Beberapa panel
fiuslaj hadapan menunjukkan bentuk berubah akibat letupan itu.
MH17 Terbang Di Atas Zon Konflik
Pada hari kejadian, krew
penerbangan mengikuti pelan perjalanan yang telah dibenarkan seperti berikut:
Pihak-pihak penerbangan yang
terlibat tidak cukup mengenalpasti risiko membenarkan penerbangan awam melalui
kawasan konflik bersenjata di bahagian timur Ukraine.
Pihak berkuasa Ukraine melaporkan
kapal terbang tentera telah ditembak jatuh pada 14 dan 16 Julai, dan mereka
turut menyatakan sistem senjata dapat mencapai altitude ketinggian yang biasa
digunakan oleh pesawat awam. Ini memberikan sebab yang kukuh untuk menutup
ruang udara di atas bahagian timur Ukraine untuk penerbangan awam sebagai
langkah berjaga-jaga.
Tetapi, pihak lain yang terlibat
seperti operator penerbangan di negara ia beroperasi dan pihak ketiga seperti
ICAO tidak dapat mengenalpasti potensi risiko tersebut.
ICAO tidak meminta pihak berkuasa
Ukraine tentang pengurusan ruang udara dan tidak menawarkan apa-apa bantuan
sewaktu tempoh berlakunya konflik di bahagian timur Ukraine.
Ini menyebabkan operator
penerbangan termasuk MAS menganggap ruang udara Ukraine adalah selamat
berikutan tiada apa-apa amaran spesifik dikeluarkan kepada penerbangan awam
semasa tempoh di mana konflik Ukraine telah berkembang ke ruang udara.
Dilaporkan 160 penerbangan awam melalui kawasan timur Ukraine pada hari
kejadian tersebut dan ia hanya ditutup selepas nahas MH17.
Tanggungjawab sistem sedia ada
untuk memastikan keselamatan penerbangan awam tidak menyediakan maklumat yang
cukup untuk akses risiko di kawasan-kawasan konflik. Penilaian risiko bagi
penerbangan awam menggunakan ruang udara kawasan konflik sepatutnya bukan
sahaja perlu mengambil kira ancaman sebenar tetapi juga harus merangkumi risiko
di mana niat atau keupayaan pihak-pihak berkonflik yang tidak dikenalpasti
turut dinilai.
Dutch Safety Board mengumumkan
keputusan penyiasatan akhir MH17 pada Selasa lalu bersama-sama laporan penuh
dalam bentuk PDF menyatakan nahas MH17 kerana misil BUK buatan Rusia yang
dilancarkan di dalam kawasan Ukraine tetapi tidak menamakan siapa yang
bertanggungjawab ke atas nahas tersebut dan tidak menyatakan dengan spesifik
siapakah yang melancarkan misil tersebut.
No comments:
Post a Comment