Sunday, August 14, 2011

PADERI-PASANGAN MAHU RAI PERKAHWINAN DI MALAYSIA

Paderi gay bakal kahwin di Malaysia?

Paderi warganegara Malaysia yang membuat pengakuan terbuka mengenai orientasi seks songsangnya dilaporkan akan berkahwin dengan ‘kekasihnya’ seorang warga Afrika-Amerika tidak lama lagi.

Pastor Ou Yang Wen Feng, 41, yang mengaku gay dikatakan akan berkahwin hujung bulan ini atau awal bulan depan dengan majlis perkahwinan bakal diadakan di New York, Amerika Syarikat (AS) dan Malaysia.

‘‘Kekasih saya melamar pada 26 Jun lalu iaitu dua hari selepas New York meluluskan undang-undang perkahwinan pasangan sejenis,” katanya seperti yang dilaporkan agensi berita AFP, semalam.

Ou Yang kini berkhidmat di Gereja Komuniti Metropolitan (MCC), New York iaitu sebuah gereja yang menjadi sebahagian daripada pergerakan antarabangsa gereja Kristian yang mendekati pelbagai pihak termasuk golongan homoseksual, lesbian dan transeksual.
Apa yang menimbulkan persoalan adalah apabila Ou Yang turut mengumumkan akan melangsungkan perkahwinan di negara ini sedangkan Malaysia tidak pernah mengiktiraf perkahwinan sejenis.

Malah, homoseksual juga menjadi satu kesalahan jenayah di Malaysia yang boleh dihukum sehingga 20 tahun penjara.

Ou Yang pernah menggemparkan negara ini beberapa tahun lalu apabila beliau dilaporkan mengusulkan cadangan membina gereja yang juga cawangan MCC di Malaysia bagi mengumpul dan memperjuangkan hak golongan gay serta lesbian di negara ini.

Cadangan itu dibantah banyak pihak termasuk oleh Roman Catholic Church di Sabah, National Evangelical Christian Fellowship (NECF) dan the Council of Churches Malaysia (CCM).

Ia menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat pelbagai agama terutamanya umat Islam kerana melanggar moral dan ajaran semua agama.
@utusanonline

Related Issue :

 Cinta songsang Lambert-Koskinen


 

ADAM LAMBERT bersama
kekasihnya, Sauli Koskinen.

 
CUKUP terkenal sebagai seorang penyanyi yang lahir dari program realiti televisyen American Idol, Adam Lambert baru-baru ini membuat kenyataan bahawa dia kadang kala berhadapan dengan masalah mengenai orientasi seksnya.
Mengaku dirinya gay, bagaimanapun ujar Lambert, ia adalah kenyataan yang paling sukar diterima apabila dia menyedari berminat dengan kaum sejenis pada usia yang masih muda.
Ia kemudian bertambah sukar apabila dia tiba-tiba popular dan kebanyakan media lebih membahas tentang isu orientasi seksnya berbanding kerjayanya.
"Sesekali saya terasa ia (isu gay) agak menarik apabila ramai yang mahu mengambil tahu tentangnya. Mereka seperti teruja dengan orientasi seks saya.
"Kadang-kadang saya berasa lucu apabila ada media dan beberapa pihak yang cuba mensensasikan isu saya, tapi saya faham bahawa ini adalah sebahagian daripada dunia hiburan," ujarnya kepada OK! Weekly.
Ujarnya lagi, dia memahami sebagai seorang selebriti, seluruh kehidupannya akan terdedah, bagaimanapun dia seboleh mungkin mahu menjalani percintaan dengan pasangannya, Sauli Koskinen dengan sederhana dan tidak mendapat publisiti meluas.
"Saya sedang enak dilamun cinta dan itu cukup membahagiakan saya. Dalam masa yang sama, cinta banyak membantu saya melahirkan karya yang lebih baik," katanya kepada tabloid tersebut.

No comments: