Monday, March 07, 2011

Waspada Kapsul Gelatin

KUALA LUMPUR 7 Mac - Hanya 20 syarikat pengeluar produk makanan kesihatan tambahan dan 14 pengeluar ubat tradisional di negara ini mempunyai sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, banyak pengeluar produk kesihatan yang terdapat di pasaran masih belum mengemukakan permohonan sijil halal kepada Jakim mahupun Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN).
Sehubungan itu, beliau menasihatkan pengguna Islam supaya menyemak dahulu tanda halal bagi produk-produk berkenaan dengan Jakim atau Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan sebelum menggunakannya.
"Selain itu, mereka juga perlu berwaspada terhadap produk kesihatan yang menggunakan kapsul gelatin kerana dibimbangi mengandungi asid deoksiribonukleik (DNA) babi," katanya pada sidang akhbar berkaitan isu pensijilan halal terhadap gelatin di sini hari ini.

Laporan akhbar Khamis lalu menyatakan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi mendapati tiga daripada 15 sampel produk farmaseutikal tempatan menggunakan kapsul gelatin mengandungi DNA babi.

Kehadiran DNA itu dikesan menggunakan kit diagnosis yang dibangunkan sebuah syarikat multinasional tempatan menerusi projek perintis bersama kementerian itu baru-baru ini dalam usaha membangunkan produk standard halal di Malaysia.
Menurut Jamil Khir, Jakim dan JAIN hanya akan memberikan sijil halal kepada produk yang dipastikan menggunakan bahan sumber yang halal.

Kata beliau, Jakim hanya mengeluarkan sijil halal bagi kategori makanan, produk gunaan, premis makanan, makanan kesihatan tambahan, ubat tradisional, produk kosmetik dan dandanan diri.

Jelas Jamil Khir, bagi produk farmaseutikal dan ubat-ubatan yang memerlukan preskripsi doktor tidak termasuk dalam skop pensijilan tersebut.
Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut berkaitan produk yang mendapat pengesahan halal boleh melayari laman web Bahagian Hab Halal Jakim di alamat http://www.halal.gov.my/.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin ketika dihubungi berkata, satu mesyuarat khas akan diadakan pada Rabu ini bagi membuat semakan terhadap produk farmaseutikal tempatan yang didapati mengandungi DNA babi.

No comments: