Tuesday, July 06, 2010

2010 FIFA WORLD CUP

Daftar juara Piala Dunia



Uruguay 1930: Uruguay vs Argentina 4-2


Italia 1934: Italia vs Cekoslowakia 2-1 (melalui perpanjangan waktu setelah skor 1-1)


Perancis 1938: Italia vs Hongaria 4-2


Brasil 1950: Uruguay vs Brasil (menggunakan sistem round-robin dan Uruguay juara karena pimpin klasemen akhir)


Swiss 1954: Jerman vs Hongaria 3-2


Swedia 1958: Brasil vs Swedia 5-2


Cile 1962: Brasil vs Cekoslowakia 3-1


Inggris 1966: Inggris vs Jerman 4-2 (melalui perpanjagan waktu setelah skor 2-2)


Meksiko 1970: Brasil vs Italia 4-1


Jerman 1974: Jerman vs Belanda 2-1


Argentina 1978: Argentina vs Belanda 3-1 (melalui perpanjangan waktu setelah skor 1-1)


Spanyol 1982: Italia vs Jerman 3-1


Meksiko 1986: Argentina vs Jerman 3-2


Italia 1990: Jerman vs Argentina 1-0


AS 1994: Brasil vs Italia 3-2 (menang adu penalti, setelah skor tetap imbang 0-0)


Perancis 1998: Perancis vs Brasil 3-0


Korea/Jepang 2002: Brasil vs Jerman 2-0


Jerman 2006: Italia vs Perancis 5-3 (menang adu penalti, setelah skor imbang 1-1)


Afrika Selatan 2010: Belanda vs Jerman atau Spanyol

Monday, July 05, 2010

Varatharajah - PEMANDU LOKOMOTIF WAP TERAKHIR


Jiwa kereta api Rajah








KETIKA asyik memasukkan arang batu pada enjin sebuah lokomotif wap, S. Varatharajah seorang pencuci lokomotif tiba-tiba tersentak apabila namanya dipanggil oleh Vax Bi, pegawai Malayan Railway Gemas berketurunan British.
Dengan peluh yang membasahi tubuh dan calitan arang penuh di muka, lelaki yang bertubuh kurus itu pantas berlari. Dia terus mendekati lelaki British itu dan memberi tabik hormat.
Dia melihat lelaki itu mencapai sekeping kertas yang berselerak di meja lantas mencapai pen biru dakwat basah dan mencatat sesuatu di belakang sehelai resit terpakai.
"S.V. Rajah, 101103, Tahniah! Ini surat rasmi kenaikan pangkat kamu. Mulai hari ini, kamu dinaikkan pangkat daripada pencuci lokomotif kepada pemandu lokomotif dengan gaji RM1.96. Kerja bersungguh-sungguh dan janganlah merungut," pesan Vax Bi kepada S.Varatharajah yang ketika itu berusia 18 tahun.
Varatharajah melonjak keriangan lantas berkongsi berita itu dengan rakan-rakannya. Momen itu kata Varatharajah, meskipun telah berlalu hampir lima dekad lalu, namun ia masih kekal dalam memorinya. Hari ini, lelaki yang mesra dengan panggilan Rajah itu berumur 75 tahun.
Kertas yang menjadi saksi kepada peningkatan kerjayanya itu, masih tersimpan rapi dalam sebuah fail lama yang dibawanya ketika pertemuan baru-baru ini.
Dia mengakui hari itu merupakan hari yang paling hebat dalam hidupnya. Rajah berhak untuk merasai perasaan itu kerana dia merupakan pemandu lokomotif wap terakhir di Malaysia yang masih bernafas di muka bumi ini.



"Saya dan kereta api sudah bersatu. Tiada tembok yang boleh memisahkannya. Bunyi enjin kereta api bagaikan terjemahan kepada degupan jantung saya.
"Saya sudah lama berhenti kerja dengan Keretapi Tanah Melayu (KTM). Tetapi hati saya dengan kereta api belum bersara lagi," katanya ketika ditemui di Stesen Kereta Api Kuala Lumpur baru-baru ini.
Luahan penuh melankolik dalam bahasa Inggeris itu pada saat kereta api baru saja berlepas adalah pembuka bicara selepas kami berjabat tangan sambil memperkenalkan diri masing-masing. Rajah amat menghargai pertemuan kami. Dia sanggup menyelongkar almari usangnya, mengambil topi dan lencana nama yang pernah digunakan pada zaman awal dia dilantik menjadi pemandu lokomotif.
Begitu juga dengan rakan sejawatnya, T. Sivasubramaniam. Katanya, apabila memakai barang-barang lama, ia mampu membangkitkan nostalgia di samping boleh menaikkan moodnya bercerita. Rajah telah mengabdikan dirinya selama lima dekad dengan KTM. Sebelum ini di antara tahun 1885 hingga 1985 KTM dikenali dengan nama Malayan Railway.
Kecintaan untuk berkhidmat dengan kereta api mula berputik ketika buku yang bertajuk, A Career With The Malayan Railway diagih-agihkan oleh British ke semua sekolah rendah di Malaya sekitar tahun 1940-an.
"Berkhidmat dengan kereta api pada zaman dulu dianggap kerjaya paling hebat, lagi pun bapa saya pada ketika itu pun bekerja dengan kereta api.
"Gabungan kepada dua elemen itu membuatkan saya teruja dan memasang cita-cita untuk menjadi pemandu lokomotif sejak kecil," kata anak kelahiran Kuala Lumpur itu.
Pada awalnya, cita-cita Rajah tidak direstui oleh bapanya. Bapanya beranggapan pekerjaan itu menyebabkan dia akan berada berjam-jam di dalam bilik air untuk membersihkan diri dan sakit kepala disebabkan debu arang batu dan kepanasan yang melampau ketika menghidupkan enjin lokomotif.


LOKOMOTIF wap kelas 56 yang terakhir dibawa masuk ke Malaysia ini pernah dipandu oleh Rajah.

Walaupun dalam dilema, Rajah nekad. Keinginan bekerja dengan KTM kian membara. "Entahlah, saya memang tak boleh tidak daripada mendengar bunyi enjin atau hon lokomotif, kalau tak dengar satu hari, rasa macam nak demam," akui Rajah yang kadangkala pelik dengan perasaannya itu.
Berkat kesungguhan
Usai tamat sekolah rendah (darjah lima), Rajah dengan hati yang terbuka menerima jawatan gred paling rendah iaitu sebagai pencuci enjin lokomotif pada tahun 1952.
Berkat kesungguhannya, dia kemudian mengisi kekosongan jawatan pemandu lokomotif seperti yang diidam-idamkannya.
Cerita Rajah, untuk menghidupkan sebuah lokomotif wap ia memerlukan kekuatan tenaga maksimum. Empat jam sebelum lokomotif bergerak, dia bersama rakan-rakannya yang lain akan memasukkan arang batu ke dalam tempat pembakaran.
"Berpeluh-peluh kami dibuatnya kerana suhu sekitar terlampau panas," selorohnya yang pernah berpeluang memandu lokomotif wap yang paling awal dibawa oleh British ke Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
Pada ketika itu, fungsi lokomotif selain membawa barangan dan komoditi bijih timah, ia merupakan kenderaan mewah rakyat British di Malaya.
Bagi setiap perjalanan, lokomotif terbabit akan membawa seramai 40 hingga 50 penumpang orang kulit putih yang rata-rata golongan wanitanya menggayakan gaun meleret sementara golongan lelakinya segak berkot.
Sepanjang lima dekad berkhidmat bersama KTM, terlalu banyak pengalaman pahit manis yang dikutip oleh Rajah. Menurutnya, ketika memandu lokomotif dia lebih bimbang jika terlanggar haiwan ternakan berbanding manusia.
Mengapa? "Saya takut tuan kepada ternakan itu akan baling batu pada cermin lokomotif dan bila pecah, susah kita nak menjawab nanti," imbasnya.
Pengalaman memberi bantuan kecemasan semasa beberapa lokomotif tergelincir pada tahun yang berbeza merupakan antara kenangan paling indah dalam memorinya.
Rajah menjadi individu penting yang telah menyelamatkan Tren 2NK yang tergelincir di landasan di antara Tanjung Malim ke Behrang pada tahun 1979. Peristiwa 17 jam yang berlaku pukul 2.57 pagi pada Julai 1979 juga telah mengangkat Rajah sebagai wira.
RAJAH menganggap lencana namanya adalah khazanah yang berharga dalam hidupnya.





Insiden itu mengakibatkan kereta api 24 unit yang mengandungi 20 buah gerabak daripada tren No.602Nk tergelincir dan landasannya mengalami kerosakan teruk di antara Chemor dan Sungai Siput.
"Selama 17 jam kami bersama-sama ketepikan gerabak-gerabak yang rosak dan boleh kita katakan tempoh itu adalah masa yang cukup singkat untuk kerja-kerja menyelamat," katanya yang bersyukur kerana tiada nyawa yang hilang.
Ingatan bekas pemandu itu juga masih kuat terhadap satu lagi pengalamannya menyelamatkan BBC 10567 (Berisi) dengan tren No.401 yang tergelincir di landasan di antara Batu Gajah dan Malim Nawar pada 11 April 1986.
Tragedi itu mengakibatkan semua roda tren terkeluar daripada landasan tepat pukul 12.45 malam. Dia yang ketika itu tidak bertugas dan atas inisiatifnya sendiri, Rajah bersama rakannya, V. Utirapupathy bergegas ke lokasi dan berjaya melandaskan semula gerabak yang tergelincir.
"Pengalaman-pengalaman itu menjadikan hidup saya tenang kerana sekurang-kurangnya pada usia muda kita telah berjasa kepada masyarakat," ujar bapa kepada dua anak itu.
Daripada seorang pencuci enjin yang bergaji RM1.96, Rajah mengakhiri kerjaya sebagai Pemandu Lokomotif Khas (Merinyu Lokomotif) dengan gaji asas sebanyak RM400.
Dia tidak pernah menyesal melalui kehidupan yang sentiasa terikat dengan kereta api.
Namun, tiada seorang pun di kalangan ahli keluarganya yang jatuh cinta dengan kereta api. Hari ini Rajah bekerja sebagai seorang pengawal keselamatan. Bagaimanapun, kereta api kekal sebati dengan jiwanya kerana dia memilih untuk menaiki kereta api ke mana sahaja.




KEMBARA KERETAPI WAP



SENTUHAN terakhir. Marhat meninjau keadaan roda lokomotif sebelum ia dibawa ke Kuala Lumpur.

SEJAK dua dekad lalu, lokomotif kuasa wap Kelas 56 buatan England yang dikenali sebagai 'Temerloh' berada di landasan Stesen Gemas. Apabila Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memutuskan untuk membawa lokomotif yang berusia 64 tahun itu ke Kuala Lumpur untuk tujuan baik pulih dan pengkomersialan, Marhat Ali, 52, terasa begitu sayu.
Selama ini beliaulah mekanik yang menjaga pengangkutan itu sejak ia direhatkan. Ketika rombongan media bersama pegawai-pegawai KTMB yang diketuai oleh Pengurus Kanannya, Mohd. Fazil Ismail dan sebahagian daripada ahli Kelab Peminat Kereta Api tiba di Gemas, Marhat antara individu terawal yang tiba di lokomotif itu.
Marhat merenjis-renjis minyak pelincir pada roda lokomotif satu persatu dan kemudian dia membersihkan kepala lokomotif itu perlahan-lahan.
REKA bentuk unik kepala lokomotif kuasa wap 'Temerloh'.





"Maklumlah, dah bertahun lokomotif tak berjalan, akhirnya dia pergi juga," katanya pada majlis membawa pulang lokomotif kuasa wap dari Gemas ke Kuala Lumpur baru-baru ini.
Meskipun statik di atas landasan, lokomotif itu banyak jasanya, ujar Marhat. Filem Police Story 3 lakonan Jackie Chan yang terkenal sekitar tahun 1990-an telah menggunakan pengangkutan itu sebagai props dalam beberapa aksi filem yang berlangsung selama dua jam itu.
Begitu juga dengan babak dalam filem Paloh yang memilih lokomotif itu untuk menghidupkan suasana zaman 1940-an. Kali terakhir lokomotif 'Temerloh' bergerak ialah pada tahun 1997 iaitu ketika ia digunakan untuk perkhidmatan Peninsula Ekspres.
Mengikut perkiraan awal, lokomotif itu akan mengambil masa kira-kira 12 jam untuk sampai ke ibu kota. Namun disebabkan roda kereta api itu tiba-tiba berasap, hujan, berselisih dengan tren lain dan masalah generator, ia tersasar daripada jadual asal.
Ketika 'Temerloh' ditarik menggunakan lokomotif berkuasa tinggi, Dalian Kelas 29, lokomotif berkenaan digerakkan pada kadar kelajuan 20 kilometer (km) sejam atas sebab-sebab keselamatan.
"Nampaknya lokomotif ini merajuk, dia mahu kembali ke tempat asalnya," seloroh salah seorang ahli rombongan.
KTMB mempunyai perancangan untuk lokomotif tertua di negara itu. Ia mampu beroperasi pada kelajuan maksimum 90 km sejam pada era kegemilangannya.
LOKOMOTIF kelas 56 kuasa wap buatan England ini asalnya digerakkan dengan kuasa arang batu sebelum diesel.





Nostalgia pengangkutan kereta api menggunakan lokomotif kuasa wap atau stim yang pernah menjadi penggerak pengangkutan komoditi bijih timah negara yang bermula sejak 1 Jun 1885 akan dihidupkan semula.
Seperti di Thailand dan Indonesia, KTMB akan mewujudkan perkhidmatan tren persiaran untuk pelancong dalam tempoh sedekad lagi.
"Inisiatif negara-negara berkenaan berjaya melonjakkan industri pelancongan mereka," kata Mohd. Fazil sambil memberitahu setakat ini hanya satu lokomotif iaitu 'Temerloh' yang berpotensi untuk dibaik pulih manakala lima buah lokomotif lagi telah dijadikan bahan pameran di Muzium Negara, Kuala Lumpur (dua buah) dan masing-masing sebuah di Muzium Tentera, Stesen Butterworth dan Pekan, Pahang.
Mengikut perancangan KTMB, lokomotif yang akan direvolusi dengan sentuhan anak tempatan itu nanti beroperasi pada bulan tertentu ke lokasi stesen tarikan pelancong dan tapak bersejarah di Semenanjung.
STRUKTUR pada enjin lama yang memerlukan perbelanjaan besar untuk dibaik pulih.





Sebagai contoh, perjalanan dari Kuala Lumpur-Taiping dan Kuala Lumpur-Kluang.
Ujar Mohd. Fazil, jika direalisasikan kelak ia mampu menjana pendapatan tambahan kepada negara.
Berapakah kos untuk menghidupkan semula lokomotif itu?
"Harganya mencecah jutaan ringgit. Ia memerlukan pakar yang mahir dalam teknologi kereta api lama untuk membaik pulih enjin 'Temerloh'," katanya.
Buat masa ini, lokomotif itu akan ditempatkan di Akademi Latihan KTMB (MyRA) di Batu Gajah, Perak sebagai bahan pameran.
Siapa tahu, negara akan terkenal dengan percutian melalui kereta apinya suatu hari nanti. - 


Terimakasih MAZLINA ABDUL MAJID@kosmoonline

Thursday, July 01, 2010

Julia Gillard is Australia's first female PM


CREATING HISTORY: Julia Eileen Gillard was born Sept 29, 1961 in Wales.

CANBERRA: Julia Gillard has become Australia's first female Prime Minister after Kevin Rudd stood down as Labour Party leader before a leadership ballot, a Labour government official said, reports China's Xinhua news agency on Thursday.

Gillard was unelected unopposed, making her the nation's 27th prime minister and its first female leader.
She has chosen Treasurer Wayne Swan to be her Deputy Prime Minister, Senator Michael Forshaw announced after the caucus meeting.
Gillard had the numbers - reportedly 74 of the 112 caucus votes - and the majority support of the party.
"Rudd and Gillard were expected to go head to head, but Rudd stood down at the last minute. Word of the leadership change came around 25 minutes into the meeting, with reports emerging that Rudd had bowed to pressure, making way for Gillard to become Labor leader and the new prime minister.
"She is expected to be sworn in within days," Forshaw said, adding that he is now looking confidently forward to the next election led by the new team.
Rudd become the shortest-serving Australian prime minister since 1972, with his leadership falling apart after a string of poor opinion polls showed him losing ground over recent decisions to shelve a carbon-reduction scheme and impose a new mining tax.
Rudd led the party to victory at 2007 elections after 11 years in opposition.
New Prime Minister Gillard said she is honoured to be Australia's first female prime minister.
While, Small Business Minister Craig Emerson said the coalition will now have a great fight on its hands with Gillard at the helm.
Asked if the Labour Party had done the right thing by Rudd, Emerson said: "Look, Julia is now the prime minister. She worked hard for that, she has been a very effective deputy, I congratulate her, I think everyone does."
Emerson said the government will be very strong and unified heading into the election.
Gillard is expected to make a full statement soon.
Since Dec 3 2007, Gillard has been the Deputy Prime Minister of Australia, the first woman and the first foreign-born person to hold this position.
On Dec 11 same year, she became the first woman in Australia's history to assume the prime ministerial role, when she acted as prime minister while the previous Prime Minister Kevin Rudd attended the United Nations Climate Change Conference in Bali.
She is also the Minister for Education, the Minister for Employment and Workplace Relations and the Minister for Social Inclusion.
Gillard has been an Australian Labour Party member of the House of Representatives since the 1998 federal election. She represents the Division of Labor in Victoria.

Bernama 

RONALDO SLAMS QUEIROZ

 

Christian Ronaldo
ASK THE COACH! Ronaldo (left) wouldn't comment on Portugal's exit


CAPE TOWN: Portugal star Cristaino Ronaldo blamed under-fire coach Carlos Queiroz for the 1-0 defeat by Spain at Green Point Stadium this morning as Portugal crashed out of the World Cup.
The Real Madrid attacker refused to comment on the performance and result, and told reporters to ask Queiroz for the reasons.
"How do I explain Portugal's elimination? Talk to Carlos Queiroz," Ronaldo told RTP, as he stormed out of the mixed zone, without addressing any other reporters.
Ronaldo had a poor game, himself — and he is supposed to be one of the best in the world.
An upset Hugo Almeida also dismissed comments from Queiroz on his condition after being replaced by midfielder Danny — leaving Portugal without a single striker for almost 15 minutes — as the coach felt the striker was tired.
Almeida brushed aside such claims and stressed he was in good condition to help the team.
"I was not surprised with my substitution. I was upset because I wanted to play, but the coach is the one to make decisions. Our team played well, but we could not do get a result," he said.
"I was not worn out." Almeida admitted the European champions were deserving winners.
"The better team won. Spain started out very well, they have an excellent team, but we fought really well. Unfortunately, they were better.
"Now we have to raise our heads because we played very well. We created some chances, but we could not do it. We are a team. If Portugal lost, we all lost.
"The coach is the one to have the options. I know I could have given more — but the coach felt I was worn out. We have 23 players, he is a coach, he decides. We just have to give our best."
Queiroz, meanwhile, thinks his side had plenty of chances to progress to the last eight.
"Spain's circulation of the ball was much more effective and dominated the game," he said.
"But we had our chances but could not score. In the end, Spain, for the dominance they had, created chances and the result was justified.
"It was a shame we could not score with the chances we had, because that would have balanced the game in terms of pitch dominance. Portugal made a worthy game, players fought with ambition and desire to win, but today it was not possible. We have to come back stronger.
"We made a great display, the players were fantastic and they should all be congratulated.
"The Portuguese fans have every reason to be proud of the brilliant and worthy way the team played at this World Cup."
Portugal conceded the only goal of the match just minutes after replacing lone striker Almeida with midfielder Danny.
Queiroz justified that decision, saying the Werder Bremen striker was worn out.
"The effort he made in the first half... that was the plan — to wear out Spain on the defensive end, and then use our fastest and most creative weapons. But unfortunately the goal came along and with that we had to chase the result," said the former Manchester United assistant manager.
However, later Ronaldo explained his criticism of Queiroz. He insisted his comments after the defeat were misconstrued and insisted that there is nothing more to it.
"When I said to ask the coach it was simply because Queiroz was at a Press conference and journalists could hear his explanations and because I did not feel in the right condition to explain what happened," he told Marca.
"I never thought that these simple and innocent words could cause so much controversy. So I ask you not to look for ghosts where none exist. There is no case whatsoever.
"I am suffering and I have the right to suffer alone. I am devastated, completely devastated, frustrated and with unimaginable sadness," said the Portugal captain.

RONALDO OH ! RONALDO !!

RONALDO (kiri) bermain agak buruk dalam Piala Dunia ini.

RONALDO (kiri) bermain agak buruk dalam Piala Dunia ini.

Media Portugal persalah pemain termahal kerana kandas pusingan 2

LISBON: Pemain paling mahal di dunia, Cristiano Ronaldo dipersalahkan oleh media Portugal di atas kekalahan 1-0 pasukan itu kepada Sepanyol pada peringkat 16 pasukan terakhir, awal pagi semalam yang menyaksikan pasukan negara berkenaan tersingkir daripada Piala Dunia.

Walaupun jurulatih, Carlos Queiroz turut dipersalahkan tetapi ketua pasukan, Ronaldo menerima kritikan paling hebat apabila Portugal
sekali lagi pulang hampa meskipun gawang mereka hanya dibocori sekali dalam empat perlawanan tetapi sekadar mampu menjaringkan gol dalam hanya satu perlawanan ketika membelasah Korea Utara 7-0. pada Piala Dunia.

“Ronaldo mempamerkan antara aksi paling buruknya bagi pasukan kebangsaan,” komen Correio da Manha.
Publico juga bersependapat mengenai aksi pemain bintang Real Madrid berusia 25 tahun itu dengan ruangan editorialnya menyatakan: “Ronaldo bermain agak buruk dalam Piala Dunia ini. (Jose) Mourinho (jurulatih baru Real Madrid) berkata Portugal tidak akan memenangi Piala Dunia ini meskipun jika Ronaldo berlari 1,000 kilometer sejam. Tetapi dia (Ronaldo) tidak pun dapat menghampiri kelajuan sebuah kapal.”

Editor Diario de Noticias (DN) pula menyifatkan bekas pemain Manchester United itu, yang dibeli oleh Real Madrid pada harga 94 juta Euro, iaitu paling mahal di dunia pada musim lalu, ‘bagaikan tidak wujud’ dalam Piala Dunia.

Akhbar sukan harian A Bola pula menyatakan ‘Ronaldo pulang dari Piala Dunia tanpa meninggalkan sebarang kesan,’ manakala akhbar saingannya Record meletakkan gambar Ronaldo di muka depan dengan tajuk: “Kita diperkotak-katikkan.”
Queiroz, yang mengenali Ronaldo ketika menjadi penolong kepada Alex Ferguson di Manchester United, dikritik terutama kerana mengeluarkan penyerang tunggal, Hugo Almeida pada minit ke-58 pada ketika kedudukan seri 0-0. “Portugal tersingkir kerana kesilapan Queiroz,” tajuk utama DN. - AFP

@bharianonline