Wednesday, June 16, 2010

2010 FIFA WORLD CUP

Jabulani pula dipersoal



PORT ELIZABETH, Afrika Selatan, - Jurulatih Ivory Coast, Sven Goran Eriksson merupakan individu terbaru yang menyuarakan pendapat mengenai Jabulani iaitu bola yang digunakan di Piala Dunia.
Jurulatih kelahiran Sweden telah menuntut satu sidang kemuncak diadakan bagi membincangkan penggunaannya, tetapi bukan selepas Piala Dunia 2010 berakhir.
"Anda boleh lihat dalam perlawanan kelmarin apabila tendangan dilakukan, arah bola menjadi tidak menentu dan membelok ke arah lain.
"Penjaga gol sama sekali tidak menyukai situasi tersebut, kini semuanya sudah terlambat untuk melakukan sesuatu tentang hal itu di Piala Dunia namun ia harus dibahas oleh pihak yang terbabit,'' kata Eriksson selepas pasukannya seri 0-0 dengan Portugal kelmarin.
Menurut Eriksson, setiap orang harus mendengar pendapat penjaga gol terkemuka dunia dan memberi sokongan kepada mereka mengenai perkara tersebut.
"Pengurus, pemain dan syarikat yang menghasilkan bola (Adidas) harus memperkatakannya."
''Bola tersebut telah dilabel 'teruk' oleh penjaga gol Sepanyol, Iker Casillas, dan 'sukar diduga' oleh penjaga gol Itali, Gianluigi Buffon, yang kemudian mengatakan bahawa bola tersebut merupakan satu keaiban apabila digunakan dalam pertandingan yang hebat seperti Piala Dunia.
Penjaga gol Brazil, Julio Cesar berpendapat bola tersebut mempunyai kualiti yang sama dengan bola yang dibeli di pasar raya manakala penjaga gol Chile, Claudio Bravo pula mengatakan bola tersebut hanya sesuai untuk permainan bola tampar pantai.
Walaubagaimanapun, Adidas tampil membela produknya.
"Bola tersebut mengikut syarat yang ditetapkan oleh FIFA yang merangkumi, berat, saiz, dan tekanan mengikut suhu.
"Bola kita bukan sahaja menepati syarat yang ditetapkan malah cukup sesuai dengan aksi mereka," kata jurucakap syarikat Jerman itu. - AFP

Utusan Online

No comments: